رئیس‌جمهور توافق صورت گرفته در مذاکرات اخیر ایران با نمایندگان گروه 1+5 را نشانه پذیرش همکاری و دوستی با ایران از سوی غرب عنوان کرد. به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم استان مرکزی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از توافق صورت گرفته در مذاکرات جاری ایران با گروه 1+5 افزود: از ابتدا خواسته ما از غربی‌ها این بود که با ملت ایران از سر دوستی و همکاری درآیند و دنبال تضییع حقوق مسلم ملت ایران نباشند.
کد خبر: ۳۷۲۳۴۸

وی افزود: اخبار رسیده حاکی از آن است که غربی‌ها این دعوت ملت ایران را پذیرفته‌اند و بدیهی است که ما هم از آن استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: غربی‌ها هر کاری می‌توانستند علیه ملت ایران انجام دادند، اما در عمل متوجه شدند که نمی‌توانند ایران را نادیده بگیرند و برعکس باید حساب ویژه‌ای روی همکاری با ملت ایران باز کنند.

رئیس شورایعالی امنیت ملی ابراز امیدواری کرد طبق توافق صورت گرفته دور بعدی گفت‌وگوها در بهمن ماه برگـزار شود و هر چه سریع‌تر وارد فاز عملی همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران به دنبال آن است که در مدیریت جهانی به سهم خود نقش‌آفرینی کند و این زیاده‌خواهی و زورگویی نیست، بلکه مطالبه حق طبیعی یک ملت است.

رئیس‌جمهور در جمع دانشجویان استان مرکزی نیز گفت: با توجه به شرایط کنونی، ایران با گروه 1+5 آماده تولید مواد هسته‌ای، تبادل همکاری‌های هسته‌ای و همچنین اصلاح مشکلات جهان است تا گروه جدیدی تحت عنوان گروه 1+6 ایجاد شود. احمدی‌نژاد تاکید کرد:‌ایران به هیچ عنوان از حقوق ملت خود در چرخه سوخت هسته‌ای، حق غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم و ساخت نیروگاه عقب‌نشینی نمی‌کند و بهتر است غرب هم در زمینه همکاری هسته‌ای با ایران اقدام کند.

وی با بیان این که برای نیاز داخل، ساخت 20 نیروگاه هسته‌ای ضروری است، خطاب به کشورهای غربی گفت: جمهوری اسلامی ایران، آماده همکاری است تا آنها این نیروگاه‌ها را در کشور بسازند، در غیر این صورت جوانان ایرانی در آینده نزدیک همه نیروگاه‌های هسته‌ای مورد نیاز کشور را می‌سازند.

رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر این که برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در فضای صمیمی عامل توسعه و پیشرفت کشور است، گفت: نگاه نقادانه و نقد آگاهانه، اساس توسعه است و ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها به توسعه فضای علمی و فرهنگی کشور کمک می‌کند.

برنامه هسته‌ای ایران قابل مذاکره نیست

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با رد اظهارات مقامات و گزارش رسانه‌های غربی مبنی بر توافق تهران و 1+5 برای مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران اظهار کرد: در ژنو تنها برای مذاکره بر سر نقاط مشترک و نه گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای توافق به عمل آمد.

جلیلی با انتقاد از سیاست اعمال تحریم با هدف متوقف کردن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران افزود: آنچه تحت عنوان راهبرد دو سویه گفت‌وگو و فشار بیان می‌شود از نظر ما مورد قبول نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین به موضوعات مورد بحث با گروه 1+5 در ژنو پرداخت و گفت: برای مذاکره پیرامون نقاط مشترک توافق شده است نه گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران.

سعید جلیلی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در پاسخ به این سوال که با رد بیانیه گروه 1+5 از سوی ایران، آیا نشست اواخر ژانویه در استانبول برگزار می‌شود یا نه، گفت: پایان گفت‌وگوهای ژنو 3 نتیجه این شد که گفت‌وگوها برای همکاری، حول نقاط مشترک ادامه پیدا کند و این جمع بندی ای بود که در جلسه خود خانم اشتون اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها