دامداران علاوه بر گرانی خوراک دام، مشکل فروش فرآورده‌های دامی به ویژه شیر را نیز دارند

واسطه ها، دامداران خراسان شمالی را به ستوه آورده اند

دامپروری در خراسان شمالی با توجه به وضعیت منابع طبیعی مناسب توسعه خوبی داشته و تولیدات این بخش از اهداف برنامه چهارم توسعه جلوتر بوده است. با این وجود دامداران این استان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و فعالیت آنها تحت‌الشعاع فروش شیر قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۶۹۶۹۳

به گزارش واحد مرکزی خبر، دامداران مدتی بود که مشکل تامین علوفه خوراک دام داشتند اما امروز علاوه بر گرانی خوراک دام، مشکل فروش فرآورده‌های دامی به ویژه شیر را نیز دارند. مرداد امسال مجلس قانونی با عنوان نظام جامع دامپروری تصویب کرد تا شاید بخشی از مشکلات برطرف شود. براساس این قانون وزارت جهاد کشاورزی موظف شد آیین نامه مربوط به آن را تدوین و به سازمان‌ها و مجموعه‌های مرتبط، ابلاغ کند ولی تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

فروش شیر با قیمت پایین

مالک یک دامداری صنعتی می‌گوید: 4 ماه پس از فروش شیرخام تولیدی هنوز نتوانسته‌ام 600 میلیون ریال طلب خود را از کارخانه دریافت کنم.

حسین یادگار می‌افزاید: وقتی دامدار نتواند بخوبی به تغذیه دام رسیدگی کند شیر تولیدی به علت پایین بودن درصد چربی یا اسیدی بودن خریداری نمی‌شود، چگونه انتظار دارند که دامداران،کنسانتره، کنجاله، سویا و جو را با قیمت گران خریداری کنند ولی شیر را با قیمت پایین بفروشند و پول آن را با تاخیر دریافت کنند؟وی می‌گوید: بیشتر دامپروران به علت هزینه‌های زیاد و درآمد کم در پی تغییر شغل خود هستند و اشتیاقی به ادامه فعالیت خود ندارند.

دامدار دیگری هم تصریح می‌کند: علاوه بر حضور واسطه‌ها، کیفیت کم کنسانتره بر مشکلات افزوده است. حسن بهادری می‌افزاید: چند سال است که با این مشکلات روبه‌رو هستیم به طوری که در برخی فصل‌ها بازار شیر بحرانی می‌شود و کارخانه‌ها رغبتی به خرید آن ندارند.

به گفته مالک یک واحد دامداری، کارخانه‌ها بابت خرید شیر از دامدار مبلغ خوبی پرداخت می‌کنند اما واسطه‌ها برای سود بیشتر شیر را با قیمت کمتری از دامدار می‌خرند.

باژن که 12 راس دام دارد، می‌افزاید: به علت گرانی علوفه و درآمد کم، دامداران توانایی تامین علوفه مناسب برای دام‌ها را ندارند و در نتیجه شیر تولیدی آنان کیفیت مناسب را ندارد.

واسطه‌ها، چالش اصلی

رئیس هیات مدیره اتحادیه گاوداران استان خراسان شمالی در این باره می‌گوید: برای این که در حق دامداران اجحاف نشود طبق قرارداد کارخانه‌ها موظف هستند شیر تولیدی دامداران را در 2 نیمه سال با قیمت‌های تعیین شده خریداری کنند. حسین حصاری می‌افزاید: البته کارخانه‌هایی که به صورت آزاد فعالیت می‌کنند شیردامداران را به قیمت و مقدار دلخواه خود درخواست می‌کنند. وی می‌گوید: همه مشکلاتی که درباره قیمت شیر وجود دارد به علت حضور واسطه‌هاست و باید در این خصوص تدابیری اساسی اندیشیده شود. حصاری تصریح می‌کند: پارسال کارخانه‌ها برای تولید کیک، کلوچه و شیریارانه‌ای، شیرخشک وارد می‌کردند که مشکلاتی برای دامداران ایجاد شد اما امسال با افزایش تعرفه واردات شیرخشک، واردات این محصول انجام نمی‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هم می‌گوید: ساخت و توسعه واحدهای دامی در چند سال اخیر موجب افزایش تولیدات فرآورده‌های دامی شده است.

توسلی نیا، میزان تولید شیر در استان طی 6 ماه نخست امسال را 92 هزار تن بیان می‌کند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که 83 هزارتن بود 11 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی بهره برداری از واحدهای دامپروری جدید، اصلاح نژاد، بهبود تغذیه دام و مدیریت واحدهای دامی را علت افزایش تولیدات می‌داند و پیش بینی می‌کند تا پایان سال میزان تولید شیر به 168 هزار تن برسد. به گفته وی، روزانه 350 تا 400 تن شیر در استان تولید می‌شود که بخشی از آن فرآوری و بخش قابل توجهی از آن نیز به علت کمبود صنایع فرآوری به استان‌های همجوار منتقل می‌شود.

توسلی نیا نوسان قیمت شیر در فصول مختلف سال را از مشکلات اساسی قشر دامدار می‌داند و می‌گوید: گاهی اوقات که میزان عرضه شیر زیاد است کارخانه‌ها با هماهنگی یکدیگر شیر تولیدی دامداران را به قیمت دلخواه می‌خرند و برای حل این معضل در سطح کلان برنامه ریزی‌هایی انجام شده است که بزودی ابلاغ خواهد شد. وی با اشاره به سوءاستفاده واسطه‌ها ازاین شرایط می‌گوید: واسطه‌ها در مناطقی که از مراکز جمع‌آوری شیر فاصله دارد عرض اندام می‌کنند و از وضع موجود به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی می‌افزاید:برای برطرف کردن این معضل جلساتی با اتحادیه دامداران برگزار شد تا در مناطق دور از مراکز جمع‌آوری شیر، تعاونی‌های شهرستانی به ساخت مراکز جمع آوری شیر ملزم شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها