مجلس تصویب کرد:

ارتقای سامانه پدافند هوایی توسط وزارت دفاع

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور ارتقا توانمندی‌های دفاعی ، قدرت بازدارندگی و دفاع از تمامیت ارضی ، امنیت ملی و مقابله مؤثر با تهدیدهای خارجی وزارت دفاع را موظف به ارتقای کمی وکیفی سامانه پدافند هوایی کشور کردند.
کد خبر: ۳۶۹۴۸۳

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه، رسیدگی به فصل دفاعی؛ سیاسی و امنیتی لایحه برنامه پنجم را آغاز کردند و در بخش امور دفاعی ماده 175 را با 159 رای موافق تصویب نهایی کردند.

این ماده هیچ مخالفی نداشت و چهار رای نیز ممتنع بود. در این رای گیری 201 نماینده در جلسه حاضر بودند. همچنین در بررسی این ماده هیچ پیشنهادی وجود نداشت.

با تصویب نمایندگان مجلس، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است به منظور ارتقای توانمندی‌های دفاعی، قدرت بازدارندگی و دفاع از حاکمیت ، تمامیت ارضی، منافع و امنیت ملی و مقابله مؤثر با تهدیدهای خارجی؛ سامانه پدافند هوایی کشور و ایجاد هماهنگی تحت نظر قرارگاه پدافند هوایی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) را ارتقا کیفی و کمی دهد.

نمایندگان مجلس همچنین تقویت حضور و ارتقای زیرساخت ها به منظور گسترش حوزه و استقرار مؤثرتر در حوزه‌های آبی کشور و حفاظت از خطوط دریایی کشور را با تأکید بر آب های آزاد وتکمیل سازمان ناوگان جنوب، تصویب کردند.

همچنین وزارت دفاع به بهره‌گیری بهینه از فرصت خدمت وظیفه عمومی برای ارتقای دانش، مهارت، ارتقای منزلت اجتماعی جامعه هدف در خصوص مبانی و ارزش های اسلام و انقلاب با تکیه ویژه بر دیدگاه‌ها و سیره حضرت امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، ارتقای معنویت، انضباط اجتماعی، تقویت تعاملات سازنده‌ و مهارت های حرفه‌ای و افزایش ظرفیت به کارگیری تخصصی سربازان وظیفه و غنی‌سازی شغلی و ارتقای معیشت و منزلت اجتماعی آنان و نیز استفاده بهینه از مشمولان در سازندگی کشور موظف شد.

نمایندگان مجلس همچنین این وزارتخانه را به ایجاد زیرساخت‌ها و اتخاذ سازوکارهای لازم برای مشارکت هرچه گسترده‌تر دستگاه های دولتی و بخش غیردولتی در برنامه‌های دفاعی در شرایط بحران و جنگ موظف کردند.

در تبصره این ماده نیز تصویب شد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح حداکثر ظرف شش‌ماه اول برنامه موظف است سطح مطلوب و الزامات هر یک از اجزای فوق را تدوین و به‌تصویب مراجع ذی‌ربط برساند.

همچنین در بند الحاقی ماده 175 نیز تصویب شد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سقف اعتبارات امور دفاعی، موارد زیر را در اولویت قرار دهد:
1- توسعه و تقویت ناوگان هوایی نیروهای مسلح (اعم از خرید، بازسازی، نوسازی و نگهداری) تا سطح آمادگی مصوب و عملیاتی نمودن کلیه هواپیماها و بالگردها و تسلیحات مرتبط و ایمن‌سازی پروازها.
2- تکمیل و به روزرسانی شبکه ارتباطی مستقل و امن نیروهای مسلح.
3- ایجاد سامانه فرماندهی، کنترل، اطلاعات و مراقبت پیشرفته (در ابعاد راهبردی، فضایی، هوایی، دریایی و زمینی) به منظور ارتقاء هوشیاری و آمادگی برای شناسایی تهدیدات و مقابله سریع و مؤثر.
4- توسعه کیفی و کمی افزایش قدرتی و پایداری عملیاتی یگان های موشکی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها