گفت‌وگوی روز

فصل‌الخطاب حل اختلافات رهبری است

اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان و یکی از اعضای کارگروه بررسی‌کننده اختلاف میان دولت و مجلس با واکنش‌های متعددی میان نمایندگان مـــجلس مــواجه شد، به طوری که حتی رئیس مجلس نیز آن را نظر نهایی مجلس ندانست و تاکید کرد آن را قبول ندارد. اما در میان این اختلاف‌نظرها، آنچه برای رفع این ابهامات، مهم به نظر می‌رسد تاکید بر قانون اساسی کشور است که به عقیده عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده آمل و عضو حقوقدان مجلس، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. وی به سوالات ما در زمینه مباحث به وجود آمده طی روزهای اخیر پاسخ داد.
کد خبر: ۳۶۹۱۶۳

پس از اختلاف نظر میان شورای نگهبان و مجلس در مورد گزارش کارگروه رفع اختلاف میان دو قوه مقننه و مجریه راه‌حل نهایی چیست؟

براساس قانون اساسی هنگام بروز اختلاف در میان قوای سه‌گانه، فصل‌الخطاب رهبر معظم انقلاب است. به هر حال شورای نگهبان پس از ماموریتی که به این شورا سپرده شد، نظر خود را ارائه و مجلس نیز دیدگاه خود را از طریق آقای‌لاریجانی تشریح کرد. اما پس از این اظهارنظرها، ما هم منتظر نظر رهبر معظم انقلاب هستیم که شرعا و قانونا فصل‌الخطاب برای حکمیت میان قوا هستند.

چرا بعد از موضعگیری مجلس در مقابل شورای نگهبان، هیچ اظهارنظری از سوی این شورا ارائه نشد؟

دامن زدن به این مسائل روا نیست، چون تصمیم‌گیرنده نهایی شورای نگهبان، مجلس و دولت نیستند بلکه رهبری است که باید نظر نهایی را بدهند؛ لذا سکوت بهتر است تا به‌مساله دامن زده نشود.به هر حال شورای نگهبان و مجلس نظر خود را اعلام کرده‌اند و نظر دولت هم مشخص است بخصوص چه در پشت تریبون و چه توسط نمایندگانش در کارگروه ویژه حل اختلاف میان دو قوه مقننه و مجریه سخنانش را بیان کرد که مجموع این سخنان باید تجمیع شود و در نهایت این رهبر معظم انقلاب است که نظر نهایی خود را در این باب ارائه می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها