تبلیغات انتخاباتی داوطلبان نمایندگی هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی چهارمین روز خود را سپری می کند
کد خبر: ۳۶۶۱۷
که ائتلافهای تازه احزاب و گروههای معروف و پرسابقه سیاسی ، به میدان آمدن چهره های کمتر مشهورحوزه های سیاسی و حضور پررنگ و برجسته نامزدهای مستقل ، وجه شاخص تبلیغات انتخاباتی این دوره نسبت به دوره های گذشته شده است.
به نظر می رسد تجربه انتخابات شوراهای شهر در شهرهای بزرگ باعث شده تا احزاب و گروههای سیاسی ، فعالیت های انتخاباتی خود را براساس این تجربیات ساماندهی کنند.
کارشناسان معتقدند نتایج انتخابات شوراهای شهر بخصوص در حوزه انتخابیه تهران که به دلیل ویژگی های سیاسی و اجتماعی یکی از مهمترین حوزه های انتخاباتی به شمار می آید، به گروههای سیاسی این درس را آموخت که رویکرد مردم برای شرکت در انتخابات به سمت گزینش افراد عملگرا و متخصص میل کرده است و از تنشها و دعواهای سیاسی پرهیز می کنند.
آنان می گویند: به همین دلیل چینش نامزدهای انتخاباتی در فهرست گروههای سیاسی و ائتلاف های احزاب اولا به سمت گزینش افرادی میل کرده که چهره علمی و متخصص آنان بر چهره سیاسی شان غلبه دارد و ثانیا گروههایی از هر 2جناح که سوابق سیاسی دیرینه دارند، مانند مجمع روحانیون مبارز، حزب موتلفه اسلامی ، جامعه روحانیت مبارز و... به صورت مستقل و جداگانه در شهرهای بزرگ نامزد معرفی نکرده اند، بلکه نامزدهای خود را در درون ائتلاف هایی نظیر آبادگران ، ائتلاف برای ایران و چکاد آزاد اندیشان و... قرار داده اند.
از سوی دیگر، چهره هایی نظیر غلامعلی حداد عادل و مجید انصاری که صرفا به عنوان چهره های سیاسی مطرح نیستند، در فهرست های متعدد هر 2 جناح سیاسی ، بیشتر از دیگر نامزدها تکرار شده اند.
غلامعلی حداد عادل همراه احمد توکلی ، حسین فدایی و نفیسه فیاض بخش برای تشریح مواضع ائتلاف آبادگران روز گذشته نشست مطبوعاتی برگزار کرده بودند.
حداد عادل در این نشست گفت: گروهی با نام آبادگران در تهران با عرضه فهرستی 30 نفره با هدف توجه به پیشرفت و آبادانی و خدمت به مردم و رفع مشکلات مردم در انتخابات شرکت کرده اند.
وی افزود: این برنامه براساس آگاهی از نیازهای مردم جامعه بخصوص مردم تهران انتخاب شده و انتخابات سال گذشته شوراهای شهر و روستا بویژه در تهران نشان داد که مردم از منازعات سیاسی و درگیری جناحی خسته شده اند و تمایل به افرادی دارند که آنها بتوانند با کار و تلاش به رفع مشکلات مردم و خدمت به آنها اهتمام ورزند.
نامزد ائتلاف آبادگران تصریح کرد: آبادگرانی که امروز داوطلب نمایندگی مجلس اسلامی در دوره هفتم هستند، ادامه دهنده تفکری هستند که در شورای شهر تهران شرکت کردند و مردم نیز با انتخابات بر درستی آن صحه گذاشتند.
حداد عادل یادآور شد: در فهرست آبادگران آن دسته بندی های سنتی چپ و راست و محافظه کار و امثال آن که در زبان سیاسی جامعه ما مرسوم بوده ، ملاک انتخاب نبوده و نخستین بار فهرستی تهیه شده که ملاک انتخاب ،توجه آنها به همین شعار آبادگری ، کار و خدمت بوده است.
وی گفت: علاوه بر این در انتخاب این فهرست سعی بر اهمیت دادن به تخصصهای گوناگون بوده و تلاش بر این بوده ، این فهرست ترکیبی موزون و بهنجار از تخصصهای ضروری مجلس را داشته باشد و به همین دلیل اکثرا استادان دانشگاه و دارای تخصص هستند و حضور زنان و روحانیون نیزدر فهرست دیده می شود و تلاش شده فهرست از توازن میان تجربه ها و تخصصهای گوناگون با توجه به مقتضیات جامعه ایران و انقلاب اسلامی برخوردار باشد.

فهرست قطعی جبهه وفاق اعلام شد

جبهه وفاق ایران اسلامی برای حوزه انتخابیه تهران ، شهرری ، اسلامشهر و شمیرانات ، فهرست نهایی خود را اعلام کرد.
در فهرست این تشکل سیاسی اسامی زیر دیده می شود:
احمد احمدی ، دکتر عماد افروغ ، امیر علی امیری ،خانم فاطمه بروجردی کریمی ،محمدهاشم رهبری ، علی رضائیان ، عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی ، رضا روستاآزاد، رحمان رنجبر، کریم زارع ، حمید زاهدی ، مهریه سویزی ، بهجت السادات شهرتاش ، حسین شمسایی ، محمدرضا عباسی فر، علیرضا علی احمدی جشفقانی ، مهدی علی اکبر، محمد عظیمی ، لطفعلی عیوضی ، حسن غفوری فرد، حسین کنعانی مقدم ، محمد متولیان ، محمدرضا مجیدی ، محمد مهدی مظاهری تهرانی ، حسین مظفر، مسلم میرزاپور، مرتضی محمودی ، عزت میرخانی ، الیاس نادران و محمد کاظم نجفی علمی.

فهرست انتخاباتی چکاد آزاد اندیشان

چکاد آزاد اندیشان نیز با شعار دانش ، توسعه و رفاه 30نفر را در حوزه انتخابیه تهران ، شمیرانات ، شهرری و اسلامشهر معرفی کرده است.
احمد احمدی ، مجید انصاری ، ابراهیم انصاریان ، زهرا پیشگاهی فرد، عباس جاسبی ، غلامعلی حداد عادل ، امیر رضا خادم ، محمد خوش چهره ، سعید رجایی خراسانی ، محمد هاشم رهبری ، کریم زارع ، سیدمحمد صفی زاده ، علی عباسپور تهرانی فرد، محمدرضا عباسی فرد، علیرضا علی احمدی ، خلیل علی محمدزاده ، حسن غفوری فرد، حسن فرجی ، نفیسه فیاض بخش ، مجید قاسمی ، محمدحسن قدیری ابیانه ، مهدی کروبی ، مهدی کوچک زاده ، محمدرضا مجیدی ، علیرضا محجوب ، غلامرضا مصباحی مقدم ، محمدمهدی مظاهری تهرانی ، حسین مظفر، حسین میرمحمد صادقی و علی هاشمی بهرمانی (رفسنجانی) نامزدهای مورد حمایت چکادآزاداندیشان است.
ائتلاف آبادانی و توسعه ایران قهر نمی کنداولین همایش انتخاباتی ائتلاف برای آبادانی و توسعه ایران که چهره شاخص مجمع روحانیون مبارز و کارگزاران سازندگی در این ائتلاف شرکت دارند، برگزار شد.
مجید انصاری در این همایش گفت: ردصلاحیت ها باعث دلمردگی مردم برای شرکت در انتخابات شده و مساله قهر سیاسی را پیش آورده ، ولی آیا قهرکردن از صندوق رای یا پرهیز از شرکت در انتخابات راه چاره است؛
هرگز، مردم باید در میان اصلاح طلبان باقیمانده جستجو و نامزد خود را انتخاب کنند.همچنین علی هاشمی از اعضای موثر حزب کار گزاران ضمن معرفی نامزدهای موجود در لیست ائتلاف برای آبادانی و توسعه ایران و ذکر خصوصیات آنان ، گفت: با برنامه ریزی صحیح کشور را به سمتی هدایت کنیم که به وضعیت بسته ای نرسد.
وی با اشاره به شرایط سیاسی سال 1374 و شکل گیری حزب کارگزاران سازندگی و نقش نمایندگان مورد حمایت این حزب در مجلس پنجم از جمله فائزه هاشمی گفت: مردم از حرف زدن خسته شده اند و لازم است جریانی پویا و کارآمد سکان مجلس هفتم را به دست بگیرد تا کشور به ساحل آرامش و سازندگی و توسعه برسد و بتوانیم به دور از جنجال برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم و آنان را از تباهی و بی برنامگی و مهاجرت نجات دهیم.
مصطفی نصیری ، سخنگو و رئیس ائتلاف برای آبادانی و توسعه ایران هم در حاشیه این همایش گفت: فضای سیاسی و فرهنگی کشور قابل برگشت به عقب نیست ، نفوذ کسانی که تفکرات بسته یا افراطی دارند به مرکز قانونگذاری و تصمیم گیری تنها باعث توقف یا کند شدن پیشرفت کشور و نابسامانی اوضاع خواهد شد و شواهد تاریخی حاکی است در هر دوره ای که چنین تفکراتی مصدر امور را به دست گرفته اند، مردم ایران فضایی آرام و در عین حال بانشاط برای سازندگی نداشته اند.
استان خراسان بیشترین حوزه های انتخابیه را دارد بر اساس آمارهای ستاد انتخابات کشور، استان خراسان با 19حوزه انتخابیه در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی ، بیشترین حوزه را در میان استان های سراسر کشور دارد.
بر اساس این گزارش ، در استان های اصفهان و فارس نیز در هر یک 15 حوزه انتخابیه ، درخوزستان و آذربایجان شرقی 14 حوزه انتخابیه ودر گیلان 11 حوزه انتخابیه در نظر گرفته شده است.
استان های آذربایجان غربی ، کرمان و مازندران نیز هر یک دارای 9 حوزه انتخابیه خواهند بود. همچنین در استان تهران نیز 8 حوزه انتخابیه تشکیل خواهد شد.
استان های لرستان و همدان نیز هر یک دارای 7 حوزه انتخابیه خواهند بود. ستاد انتخابات کشور برای هر یک از استان های سیستان و بلوچستان ، کرمانشاه ، گلستان و مرکزی نیز 6 حوزه انتخابیه در نظر گرفته است.
استان های اردبیل و کردستان نیز هر یک دارای 5 حوزه انتخابیه خواهند بود. همچنین در استان های بوشهر، چهارمحال و بختیاری ، زنجان ، سمنان و یزد نیز 4 حوزه انتخابیه و در هر یک از استان های کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان نیز 3 حوزه تشکیل خواهد شد.
در استان های ایلام و قم نیز به ترتیب 2 و 1 حوزه انتخابیه در نظر گرفته شده است. ستاد انتخابات کشور برای اقلیت های دینی نیز 5 حوزه انتخابیه در نظر گرفته است.

حزب اعتدال و توسعه با روزنامه می آید

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه گفت: روزنامه اعتدال و توسعه هفته آینده منتشر خواهد شد.
محمد باقر نوبخت افزود: در همه عرصه های اجتماعی متناسب با واقعیت های اجتماعی باید عرصه های توسعه را پیمود. وی با اشاره به تهیه منشور توسعه اعتدالی از سوی این حزب اظهار کرد: ما به دنبال یک مدل کمی و اقتصادسنجی هستیم که از آن برای عملی کردن برنامه های توسعه استفاده کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت حضور شایستگان برای عملی کردن برنامه چهارم توسعه ، خاطرنشان کرد: با توجه به کاستی های موجود باید کار بیشتری صورت گیرد و باید جریانی قوی از تمام جناحها شکل گیرد و فضا آماده شود. نوبخت اظهار کرد: ما هیچ گاه مدعی این نیستیم که مجلس هفتم از یک جریان شکل گیرد و تلاش کردیم در گزینش نامزدهای مورد حمایتمان این التفات را مد نظر داشته باشیم.
دبیر کل حزب اعتدال و توسعه گفت : ما با عنایت به این که مورد استقبال عمومی قرار گرفتیم ، سعی کردیم به جای عضوگیری عضویابی کنیم.
از این رو به جای پرداختن به دعواهای بی ثمر معتقدیم می توانیم با محور رهبری پیش رویم و چهره هایی نو و شایسته را شناسایی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی: استعفای دسته جمعی نمایندگان را درمجلس مطرح نمی کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: استعفای دسته جمعی نمایندگان قابل طرح نیست و آن را مطرح نمی کنیم.
به گزارش ایسنا، مهدی کروبی در جمع خبرنگاران در خصوص غیرقانونی خواندن انتخابات اول اسفند در ایران از سوی کنگره امریکا و پارلمان اتحادیه اروپایی تصریح کرد: تعبیر غیرقانونی اصولا غلط است.
یک روال قانونی انجام شده است ؛ ولی ممکن است بگوییم برداشت ها متفاوت است. وی با اشاره به این که رئیس جمهور هم تاکید داشتند که لفظ غیرقانونی به کار برده نشود، اظهار کرد: انتخابات قانونی است و کارش انجام می شود.
کروبی با رد دخالت بیگانگان در امور داخلی ما و دیگر کشورها تصریح کرد: پارلمان اتحادیه اروپایی کار نادرستی کرده که بیانیه صادر کرده است.
او افزود: مردم باید انتخابات را درست و باشکوه برگزار کنند. مردم با حضور، حمایت ها و پشتیبانی شان می توانند جواب دندان شکنی به آنها بدهند. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درست است که در انتخابات عده ای حذف شدند و به نظر ما حقشان تضییع شد، اما انتخابات به صورت قانونی برگزار می شود و نامزدها برای کسب 290 کرسی نمایندگی رقابت می کنند.
کروبی تاکید کرد: ما حتی اگر نقد هم از یکدیگر داشته باشیم ، بین خودمان است و حلش می کنیم ، نمی خواهد هیچ کسی در بیرون اشک تمساح برای ما بریزد و دلسوزی کند. وی افزود: ممکن است ما در میان خود نقد، پرخاش و اعتراض داشته باشیم ؛ ولی صمیمانه کارمان را انجام می دهیم و از حقوق خود نیز دفاع می کنیم.
آنها بروند در کشورهای خود و سایر جاها ببینند انتخابات چگونه برگزار می شود. رئیس قوه مقننه با اشاره به روند استعفائهای نمایندگان در آخرین جلسه علنی مجلس اظهار کرد: براساس ماده 95 آیین نامه ، اگر استعفائ دسته جمعی باشد و اختلالی در کار مجلس به وجود آورد، قابل طرح نیست ؛ زیرا ما با صراحت در قانون اساسی داریم که هیچ روزی کشور نباید بدون مجلس باشد.
او افزود: اگر جمعی از مجلس بروند و مجلس نتواند کار خود را ادامه دهد، درست نیست . عمر این مجلس تا ششم خرداد است ، بنابراین چنین استعفائهای دسته جمعی قابل طرح نیست.
وی گفت : برای بررسی ، استعفائها ابتدا باید وصول شود، موافق و مخالف بیایند و نماینده توضیح دهد، پس با بررسی استعفای این تعداد از نمایندگان ممکن است خلل در کار مجلس پیش آید. کروبی تصریح کرد: وقتی که بیش از 100 نفر از نمایندگان استعفائ داده اند، حتما هماهنگی بین آنها وجود دارد و اعتراضی دارند. استعفای دسته جمعی را براساس آیین نامه نمی توانیم طرح کنیم.
رئیس مجلس گفت : نمایندگان می توانند اعتراضاتشان را به صورتهای دیگر ادامه دهند. او درخصوص بررسی بودجه 83 در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصمیم درخصوص زمان بررسی بودجه برعهده هیات رئیسه است ؛ لذا کار جمعی است و تنها کار رئیس نیست ؛ ما از آخرین جلسه علنی تا حالا جلسه هیات رئیسه نداشته ایم.
حتما از هیات رئیسه در این هفته دعوت می کنم که دراین باره تصمیم بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها