نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: استخدام 23 هزار پرستار در قالب طرح بکارگیری نیروهای بهداشتی- درمانی برای مراکز درمانی جدید التأسیس و بیمارستان‌های نیازمند نیرو به صورت فوریتی برای مطرح شدن در صحن علنی مجلس تهیه می شود.
کد خبر: ۳۵۷۵۲۵

به گزارش فارس ، انوشیروان محسنی بندپی نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: بررسی این طرح در کمیسیون بهداشت آغاز شده و تلاش می‌کنیم این طرح را به صورت کارشناسی و علمی ارائه کنیم تا در اجرا با مشکلی مواجه نشود.

وی با بیان اینکه می‌توان استخدام 23 هزار پرستار را در قالب برنامه پنجم توسعه هم گنجاند ، گفت: در عین حال رایزنی می‌کنیم که این بحث در صورت مغایرت نداشتن با اصل 75 قانون اساسی، پیش از تصویب در برنامه پنجم توسعه به مجلس تقدیم شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: پیگیر هستیم بحث استخدام پرستاران و سایر نیروهای بالینی مانند اورژانس، بهورز و ... مورد نیاز وزارت بهداشت را به صورت فوریت در مجلس مطرح کنیم تا بتوانیم دغدغه کارکنان بهداشتی و نظام عرضه سلامت کشور را از پیش روی آنان برداریم.

وی افزود: در مجلس هفتم با تصویب صدور مجوز استخدام سالانه 6 هزار نیروی بهداشت و درمان که عمدتاً نیز پرستار بودند در قالب برنامه چهارم توسعه، دولت را به اجرای آن مکلف کردیم و در زمان حاضر نیز تصمیم داریم از همین طریق طرحی را به مجلس تقدیم و تصویب کنیم تا کمبود نیروهای بالینی در کشور جبران شود.

محسنی بندپی گفت: باید همزمان با تصویب قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت بحث ساعات کاری اضافه پرستاران و بکارگیری نیروهای مورد نیاز انجام می شد.پرستاران نیروهایی هستند که بیشترین سهم را در اجرای پروتکل درمان بیماران دارند و با ارائه بیشترین مراقبت‌ها و خدمات در نظام سلامت نقش بسیار ویژه و با اهمیتی در درمان بیماران ایفا می‌کنند. بنابراین تمام مسائل حاشیه‌ای باید برطرف شود تا بهتر بتوانیم خروجی و برآیند کار آنان را ارزیابی کنیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: با وجود اینکه رئیس جمهوری در روز پرستار امسال قول استخدام 23 هزار پرستار را داد اما متأسفانه هنوز این وعده عملی نشده است.

وی با اشاره به نقش کارشناسی و تخصصی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: از آنجایی که کمیسیون بهداشت همواره مسائل را به صورت فنی و علمی بررسی می‌کند تأکیدکردیم که باید حتماً استخدام پرستاران برای اجرای قانون ارتقای بهره وری کارکنان نظام سلامت صورت گیرد.

محسنی بندپی با تأکید بر اهمیت استخدام پرستاران گفت: برای دستیابی به شاخص ها و استانداردها، اجرای صحیح قانون ارتقای بهره وری و جبران کمبود شدید نیرو ناگزیر از استخدام پرستاران هستیم تا به کیفیت خدمات درمانی خدشه‌ای وارد نشود.

وی با اشاره به رد استخدام 23 هزار پرستار در کمیسیون تلفیق مجلس افزود: زمانی که نماینده دولت با آن مخالفت کرد نمایندگان کمیسیون تلفیق نتوانستند آن را به تصویب برسانند چرا که بار مالی زیادی داشت. اما ما معتقدیم زمانی که طرحی مصوب شد باید ساز و کارهای قانونی آن نیز در نظرگرفته و تأمین شود.

وی بهداشت و درمان را جزو وظایف حاکمیتی دانست و افزود: در زمان حاضر 80 درصد مردم برای معالجه و درمان به بخش دولتی مراجعه می‌کنند بنابراین باید ضمن فراهم سازی زمینه استفاده بهینه از تمام امکانات موجود و عملیاتی کردن شرایط ارتقای بهره وری در بخش دولتی، در جهت ارتقای خدمات و مراقبت‌های درمانی به مردم بکوشیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: از سوی دیگر دیدگاه علمی و باور علمی اعضای کمیسیون بهداشت نیز ایجاب می‌کند با وجود امکانات دولتی، فضای فیزیکی، تجهیزات و کمبود نیروی متخصص و ماهر پرستاری شرایطی فراهم نشود که نتوانیم از این امکانات به درستی بهره ببریم.در زمینه استخدام پرستاران همچنان این حق برای کمیسیون بهداشت باقی است که حتی اگر کمیسیون تلفیق آن را تصویب نکند در صحن علنی آن را مطرح کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: موارد مشابه این شیوه را در سال های گذشته نیز داشته‌ایم که به دلیل ازدیاد مصوبات یا نظرات خاص کمیسیون تلفیق، برخی از مصوبات کمیسیون بهداشت فرصت مطرح شدن در کمیسیون تلفیق را نمی‌یافت اما کمیسیون بهداشت آن را در صحن علنی مجلس مطرح می‌کرد که رأی هم می‌آورد.

محسنی بندپی با بیان اینکه اگر نماینده دولت بار مالی ناشی از استخدام 23 هزار پرستار را بپذیرد، استخدام پرستاران قابل اجرا است، افزود: کمبود نیرو و استخدام نشدن پرستاران نظام سلامت را دچار نقصان و خسارات مادی و معنوی بسیاری می‌کند که این زیان‌ها چند برابر بودجه و بار مالی ناشی از بکارگیری این نیروهاست.

نماینده مردم چالوس و نوشهر با اظهار امیدواری از تصویب طرح بکارگیری نیروهای بهداشتی درمانی در صحن علنی مجلس افزود: تاکنون طرحی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان در زمینه‌های مختلف سلامت در مجلس مطرح نشده که رأی مثبت نمایندگان را در پی نداشته باشد بنابراین تصور می‌کنم اگر این طرح نیز به درستی مطرح شود و با مغایرت‌های قانونی مواجه نشود امید زیادی به تصویب آن در صحن علنی مجلس وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها