از دور از نزدیک

آغاز سفر کشتی پلاستیکی

یک فرد آمریکایی دوستدار محیط زیست دریایی با استفاده از بطری‌های پلاستیکی جمع‌آوری شده از دریا یک کشتی ساخت و با این کشتی در اقیانوس آرام سفر کرد. او این کشتی را با استفاده 12هزار و 500 بطری پلاستیکی که از دریا جمع‌آوری کرده، ساخته است. کشتی پلاستیکی 8 هزار مایل را در مدت 130 روز از سانفرانسیسکو تا سیدنی و از طریق اقیانوس آرام پیموده است.
کد خبر: ۳۴۲۹۲۲

این کشتی سرانجام با موفقیت در بندر سیدنی استرالیا لنگر گرفت و با استقبال شهردار این شهر و سفیر آمریکا در استرالیا مواجه شد.

کشتی پلاستیکی حدود 19 متر طول دارد و از انرژی باد استفاده می‌کند. این کشتی را جوان 31 ساله‌ای به نام دیوید د ـ راثچالید ( بنیانگذار شرکتی به نام «دنیا را تمیز می‌کنیم») ساخته است. هدف از این اقدام، حساس کردن جامعه جهانی به مشکل آلودگی اقیانوس‌هاست. بخش اعظم این مشکل به سبب پاکت‌ها و مخازن پلاستیکی رها شده در دریاهاست.‌/‌ مهر

تجارت زباله چینی‌ها

چین بزرگ‌ترین واردکننده زباله در جهان است، اما این زباله‌ها را بازیافت می‌کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، بازیافت زباله در چین صنعتی با ارزش 40 میلیارد دلار است.

باتوجه به این که جمعیت چین بیش از یک میلیارد نفر است، طبیعی است که در این کشور روزانه زباله زیادی تولید شود. با این اوصاف، بازیافت زباله در چین ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

فقط در شهر پکن، پایتخت چین، 17 میلیون نفر زندگی می‌کنند و آنها روزانه کوه عظیمی از زباله تولید می‌کنند. 100هزار نفر در بخش بازیافت زباله شهر پکن فعال هستند.

نکته جالب این است که در کارخانه‌های بزرگ بازیافت زباله در پکن، فقط زباله‌های خود چینی‌ها بازیافت نمی‌شود. زباله‌ها از دیگر کشورهای جهان نیز به چین انتقال داده می‌شود تا بازیافت شود. در واقع، چین بزرگ‌ترین وارد کننده زباله در جهان برای بازیافت آن است.

بخشی از زباله‌هایی که در آمریکا دور ریخته می‌شود، از چین سر در می‌آورد.

این زباله‌ها پس از بازیافت در قالب کالاهای جدیدی به کشورهای غربی فروخته می‌شود. مقامات چینی امیدوارند دیگر کشورهای جهان توجه بیشتری به مقوله بازیافت زباله نشان دهند تا از این طریق احتمال آلودگی بیشتر محیط زیست کاهش پیدا کند.‌/‌ واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها