لیبی برنامه تولید سلاح های کشتار جمعی خود را متوقف می کند

جام جم آنلاین : معمر قذافی رهبر لیبی روز جمعه 19 دسامبر اعلام کرد: کشورش در گذشته قصد دستیابی به سلاح های کشتار جمعی را داشته است ، اما اکنون وی تصمیم گرفته است فورا کلیه برنامه های تولید سلاح های کشتار جمعی را متوقف کند.
کد خبر: ۳۳۷۵۸
به گزارش شبکه تلویزیونی TV5 فرانسه ، در یک بیانیه که توسط خبرگزاری رسمی لیبی ، جانا ، مخابره شد ، معمر قذافی اعلام کرد کلیه برنامه های تولید سلاح های کشتار جمعی این کشور متوقف می شود.

 libya2

وی گفت : طرابلس می خواهد یک الگو در ایجاد جهانی عاری از هرگونه سلاح های کشتار جمعی و هر شکل از تروریسم باشد که هدف آن حفظ صلح بین المللی ، امنیت و پیشرفت بشریت است.
در پی اعلام تصمیم لیبی ، تونی بلرنخست وزیر انگلیس تصمیم سرهنگ قذافی را تاریخی و شجاعانه خواند و از آن تقدیر کرد.
بلر گفت : معمر قذافی تضمین کرده است روند برچیدن سلاح های کشتار جمعی شفاف و قابل بررسی باشد.
جرج بوش به نوبه خود گفت : معمر قذافی رسما تعهد خود را مبنی بر توقف برنامه تولید سلاح های کشتار جمعی و برچیدن تاسیسات تولید این گونه سلاح ها اعلام کرده است.

bush

وی افزود اگر قذافی به تعهد خود عمل کند ، این مساله امنیت ایالات متحده را تحکیم خواهد کرد.
همچنین سیف الاسلام ، پسر قذافی در گفتگو با شبکه تلویزیونی CNN گفت ، این یک تصمیم حیاتی برای لیبی محسوب می شود ، زیرا با لغو تحریم ها ما می توانیم به سلاح های متعارف دفاعی دست یابیم و از دانش فنی و فناوری در بخشهایی که برای ما ممنوع شده بود ، برخوردار شویم.
سیف الاسلام افزود: نزدیک به 9 ماه ما مذاکرات مخفیانه ای را با مقامات امریکایی و انگلیسی دنبال می کردیم و حدود 2 هفته پیش به یک توافق دست یافتیم.

نروژ تحریم لیبی را لغو کرد
لندن با لغو تحریم ها علیه لیبی موافق است
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها