دیروز اولین و بزرگ‌ترین عرضه سازمان خصوصی‌سازی در سال 89 پس از سال‌ها با عرضه یک میلیارد و 134 میلیون سهم از سهام شرکت ایران‌خودرو کلید خورد که این عرضه با حاشیه‌هایی همراه بود. از آنجا که سال‌هاست عرضه سهام ایران‌خودرو و سایپا ذهن مسوولان بورسی و غیر بورسی را به خود مشغول کرده و مقاومت در واگذاری این صنعت بزرگ و مهم کشور مانع تحقق واگذاری سهام آنها شده بود، دیروز نیز با آغاز سهام 18 درصدی ایران‌خودرو اتفاقاتی رخ داد که احتمال تعویق عرضه و افزایش گمانه‌زنی‌ها مبنی بر عدم تمایل دولت بر واگذاری این صنعت را قوت بخشید،ولی با رایزنی های انجام شده و در حالی که تنها نیم ساعت به پایان معاملات باقی مانده بود،پیغام معامله در مقابل انتظار کارگزاران و خریداران وارد سامانه معاملاتی شد تا رقابت برای این سهم در مدت کوتاه آغاز شود.
کد خبر: ۳۳۶۱۸۱

به گزارش ایسنا، از ابتدای زمان معامله بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو، موضوع شکایت بنیاد مستضعفان از سازمان گسترش مبنی بر بدهی این سازمان مطرح شد که رایزنی‌های گسترده برای حل این موضوع آغاز شد که همین موضوع زمان معامله را تا ساعت 30‌/‌11 به تاخیر انداخت.

مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که حکم دادگاه مربوط مبنی بر عدم امکان واگذاری سهام سازمان گسترش در روز قبل از عرضه به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ شد که با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که حکم دادگاه در سال 85 رد شده بود لذا امکان انجام معامله ایران خودرو در ساعت 30‌/‌11 فراهم شد. وی با اشاره به اتمام زمان معاملات طی تماسی با مدیر عامل شرکت بورس در خواست کرد که زمان معاملات نیم ساعت تمدید شود که قالیباف نیز تمدید زمان معاملات را در دستور کار قرار داد ولی در نهایت با تمدید زمان معاملات موافقت نشد و ادامه رقابت برای خریداری سهام جنجالی ایران‌خودرو به امروز کشیده شد. سرانجام با آغاز عرضه سهام ایران خودرو، از ساعت 30‌/‌11 تا 45‌/‌11 دقیقه تقاضایی برای این سهم وارد نشد و در 15 دقیقه پایانی زمان معاملات سه گروه که یکی از آنها سرمایه‌گذاری ملی بود وارد رقابت شد و تا ساعت 12 قیمت هر سهم این شرکت را از 3337 به 3342 ریال افزایش دادند.

مساله وثیقه بودن سهام سایپا

از سوی دیگر، به علت وثیقه بودن 4‌/‌2 درصد از سهام سایپا، احتمالا امروز 6‌/‌15 درصد از سهام این شرکت در بورس عرضه شده و در مورد زمان واگذاری سهام وثیقه در بلوک بعدی تصمیم‌گیری می‌شود. سازمان خصوصی‌سازی به بورس تعهد داده است بعد از انجام معامله و در صورتی که 4‌/‌2 درصد سهام سایپا آزاد شود، آن را به خریدار بازگرداند که اگر بورس این شرط خصوصی‌سازی را قبول کند، 18 درصد سهام سایپا در روز سه‌شنبه عرضه می‌شود در غیر این صورت 4‌/‌2 درصد سهام وثیقه، از 18 درصد کسر شده و 6‌/‌15 درصد از سهام عرضه می شود. این گزارش حاکی است: سازمان خصوصی‌سازی در تلاش است تا میزان سهام وثیقه توسط سازمان گسترش آزاد شود تا 18 درصد سهم در بورس عرضه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها