18 درصد سهام ایران خودرو امروز و 18 درصد سهام سایپا فردا در بورس عرضه می‌شود

آغاز عرضه بزرگ سهام خودروسازان در بورس

امروز دوشنبه و فردا سه‌شنبه، روزهای پرکار و حساسی برای بورس است، چرا که یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال پرتوجه‌ترین عرضه‌های سهام آغاز می‌شود: سهام خودروسازان.
کد خبر: ۳۳۵۹۹۲

به گزارش خبرنگار ما امروز و فردا 18درصد سهام عمده ایران خودرو و سایپا از طریق تابلوی اول به فروش می‌رسد. براین اساس یک میلیارد و 134 میلیون سهم ایران خودرو به ارزش پایه 4‌/‌3 هزار میلیارد تومان به شرط آن که قیمت هر سهم از 300 تومان کمتر نباشد و یک میلیارد و 871 میلیون سهم سایپا به ارزش پایه 6/5 هزار میلیارد تومان به شرط آن که قیمت هر سهم کمتر از 300 تومان نباشد روی میز عرضه بورس قرار خواهد گرفت. عرضه این سهام از مدت‌ها پیش وعده شده بود و البته با حاشیه‌های مختلفی نیز همراه بود تا جایی که پای شورای تازه تاسیس رقابت نیز به میان کشیده شد و این شورا در نامه‌ای به سازمان بورس، ماهیت خریدار سهام را مورد توجه قرار داد و هشدار داد اگر خریدار سهام از زیرمجموعه خود خودروسازان باشد، شورای رقابت معامله را باطل اعلام خواهد کرد. از سوی دیگر به علت مبلغ بالا و هنگفت معامله، به نظر می‌رسد بخش خصوصی موجود در کشور نتواند در این معامله حضور پررنگی داشته باشد و لذا شبه دولتی‌ها مالک پیشاپیش این سهام خواهند بود.

با این حال شرط پرداخت 3 درصد یکجا و نقد این سهام حتی برای شبه دولتی‌ها نیز تا حدی دشوار می‌نماید و لذا دیروز اعلام شد که کنسرسیوم‌های مختلفی برای رقابت برسر تصاحب این سهام تشکیل شده است. البته منابع خبری فقط به ماهیت یک کنسرسیوم اشاره کردند و ماهیت سایر خریداران خصوصی یا شبه دولتی دیگر فعلا نامعلوم مانده است.

علیرضا عسگری مارانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به عنوان یک متقاضی خرید این سهام با اعلام اعضای کنسرسیوم خود به فارس اظهار کرد: کنسرسیومی متشکل از صندوق‌ها، بیمه‌ها، نهادهای مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری با مشارکت نیم تا حداکثر 4 درصدی در این دو عرضه حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: اعضای اصلی این کنسرسیوم زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری ملی ایران، سرمایه‌گذاری اعتبار ایرانیان و چند شرکت دیگر هستند. بیشترین مشارکت نیز مربوط به مجموعه تامین اجتماعی و سرمایه‌گذاری ملی ایران است.

وی در پاسخ به این سوال که چه گروه و مجموعه دیگری به عنوان رقیب اصلی برای خرید این دو بلوک وجود دارند، خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم متقاضی دیگری وجود داشته باشد.

شورای رقابت اسامی غیرمجازها را اعلام کند

در همین حال عضو شورای عالی بورس گفت: شورای رقابت باید اسامی گروه‌های غیرمجاز در عرضه سهام
ایران خودرو و سایپا را از قبل اعلام کند. فضل‌الله معظمی ادامه داد: تعیین تکلیف فروش شرکت‌ها و چند و چون آن از سوی هیات واگذاری مشخص می‌شود و بدون مجوز این هیات هیچ‌کدام از شرکت‌های دولتی واگذار نمی‌شوند، بنابراین هیات واگذاری به ابعاد و تبعات واگذاری‌ها از جمله عرضه بلوکی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا توجه می‌کند.

وی در واکنش به این پرسش که به دلیل جایگاه شرکت‌های خودروساز مشمول واگذاری و لزوم برخورداری از مدیریتی توانمند، آیا هر شرکت و گروهی اجازه خرید این بلوک‌ها را می‌تواند داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای خرید عمده شرکت‌هایی مانند مخابرات علاوه برتوان مالی متقاضیان، به وضعیت توان مدیریتی نیز توجه ویژه‌ای می‌شود، اما در دیگر عرضه‌ها به دلیل لزوم پرداخت 3 درصد وجه معامله از سوی متقاضیان، هر گروهی نمی‌تواند وارد شود؛ چرا که چنین ریسکی وجود دارد.

این عضو شورای عالی بورس ادامه داد: این درحالی است که با در نظر گرفتن بدهی‌ها و گردش مالی بسیار قابل توجه خودروسازها از یک طرف و نبود بخش خصوصی واقعی توانمند از طرف دیگر، هر شرکت سرمایه‌گذاری معمولی نمی‌تواند از عهده مدیریت و رفع مشکلات خودرویی‌ها برآید. بنابراین نهادهای عمومی از توان مدیریتی بهتری برخوردارند.

معظمی درباره جایگاه شورای رقابت در عرضه بلوک‌های 18 درصدی ایران خودرو و سایپا توضیح داد: شورای رقابت که در مورد معامله مخابرات حساس بود باید قبل از عرضه سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا مخالفت خود را با حضور برخی متقاضیان اعلام کرده و اسامی گروه‌هایی که نمی‌توانند در این عرضه‌ها حضور داشته باشند را اعلام کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها