وزارت نفت: مذاکرات برای تعیین فرمول و قیمت واقعی سوآپ نفت در جریان است

توقف روند معاوضه نفت خام در ایران

قرارداد 4 شرکت خارجی برای سوآپ نفت در حالی توسط وزارت نفت تمدید نشده است که این شرکت‌ها مذاکرات خود را با برخی از رقبا برای دور زدن ایران آغاز کرده‌اند. به گزارش مهر، با گذشت نزدیک به 13 سال از آغاز سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران به خلیج فارس اخیرا با عدم تمدید قرارداد 4 شرکت خارجی، حجم سوآپ نفت خام ایران به صفر رسیده است.
کد خبر: ۳۳۵۷۲۴

پیگیری‌ها از وزارت نفت حاکی از آن است که قرارداد سوآپ نفت خام چهار شرکت بین‌المللی سلکت انرژی تریدینگ، دراگون اویل امارات، ویتول سوئیس و کاسپین اویل دولوپمنت ایرلند در سال جاری میلادی توسط وزارت نفت تمدید نشده است و این شرکت‌ها برای ادامه فعالیت‌های نفتی در دریای خزر مذاکراتی را با روسیه و جمهوری آذربایجان آغاز کرده‌اند.

افزایش هزینه‌های سوآپ یکی از مهم‌ترین دلایل در عدم تمدید قرارداد شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با وزارت نفت عنوان شده است به طوری که منابع غیر رسمی اعلام کرده‌اند که ایران قصد دارد هزینه معاوضه نفت را با افزایش 5 برابری از 1‌/‌1 به 5‌/‌5 دلار به ازای هر بشکه افزایش دهد.

حسین نقره‌کار شیرازی، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت درباره دلایل توقف سوآپ نفت خام در ایران با بیان این‌که در حال حاضر مذاکرات برای تعیین یک فرمول و قیمت واقعی سوآپ نفت در حال انجام است، گفت: در سوآپ نفت خام باید منافع ملی حفظ شود.

این مقام مسوول با تاکید بر این‌که با انجام سوآپ نفت باید بازارهای نفت خام ایران نیز حفظ شود، اظهار کرد: همچنین سوآپ نفت خام باید به اندازه نیازهای کشور انجام شود.

با این حال سال گذشته متوسط حجم سوآپ نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر حدود 90 هزار بشکه در روز گزارش شده است که براساس دستور رئیس‌جمهور باید با متحول‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌ها حجم سوآپ نفت ایران به حدود 300 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

همچنین بر اساس برنامه پنجم توسعه باید حجم سوآپ نفت خام ایران از متوسط سالانه 5 میلیون تن نفت
(حدود 100 هزار بشکه در روز) به 18 میلیون تن در سال (317 هزار بشکه در روز) افزایش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها