انتشار خبر دستگیری صدام برنامه امریکایی ها را بر هم زد

در حالی که حاکم امریکایی عراق خود را آماده می کرد تا ساعت 15روز یکشنبه در یک نشست خبری از قبل اعلام نشده ، با غرور از بازداشت صدام خبر دهد ، اعلام این خبر از سوی ایران که تمامی خبرگزاریها را مجبور به استفاده از آن کرد ، برنامه ریزی امریکایی ها را بر هم زد و پل برمر را مجبور ساخت تا نطق پیروزمندانه خود را تغییر دهد.
کد خبر: ۳۳۵۴۵
خبرنگار «جام جم» عصر دیروز در گفتگویی با معاون خبری ایرنا ، پرسشهایی را درباره حواشی ماجرای انتشار خبر بازداشت صدام با وی مطرح کرد. غلامحسین اسلامی فرد، پیش از این مدیرکل اخبار داخلی ایرناو مدتی نیز مسوول دفتر این خبرگزاری در مالزی بود . انتصاب اسلامی فرد به عنوان معاون خبر ایرنا ، که چندی قبل صورت گرفت ، از سوی محافل مطبوعاتی حرکت خبرگزاری دولت در جهت اعتدال بیشتر ارزیابی شده است.
برخی شبکه ها و روزنامه های عربی بر مبنای خبر ایرنا ، از همکاری ایران در بازداشت صدام سخن گفته اند، آیا این خبر صحت دارد؛
احتمال چنین مساله ای بسیار پایین است ، هر چند این مساله نشاندهنده اهمیت انتشار خبر به وسیله یک رسانه ایرانی است اما ما منبع خبر را نقل کرده ایم و چنین احتمالی وجود ندارد. البته ممکن است این موضوع مربوط به نارضایتی شبکه های عربی در پیشدستی ایرنا در انتشار خبر باشد.
انتشار خبر چه تاثیری بر آینده کاری خبرگزاری ایرنا خواهد داشت؛
این خبر ثابت کرد، گرچه فضای رسانه ها بسیار نابرابر است ، اما نیروهای خودی داخلی می توانند با هوشیاری جدی ، در این صحنه افتخارات مهمی را نصیب کشور کنند و قطعا با انتشار این خبر ، جایگاه ایرنا در میان رسانه های جهان محکم تر می شود.
چرا خبر پس از ارسال از قصرشیرین ، با وقفه کوتاهی روی خروجی خبرگزاری قرار گرفت؛
به دلیل اهمیت موضوع درصدد بودیم تا از منابع دیگر برای این خبر تاییدیه بگیریم و سرانجام خبر به نقل از طالبانی ارسال شد. البته صحت خبر برای ما بسیار مهم بود و علی رغم این تامل ، باز هم ایرنا اولین رسانه ای بود که خبر بازداشت صدام را منتشر کرد.
چرا ایرنا در ادامه نتوانست با پوشش گسترده خبری ، همچنان در صدر فهرست خبرگزاری ها باقی بماند؛
رسانه های مختلف پس از این که متوجه صحت خبر ارسالی ایرنا شدند، بسرعت به تکاپو افتادند تا این عقب ماندگی را جبران کنند ، یکی از همین رسانه ها در تماس با من می گفت که اگر چه با 9وزیر دولت عراق به طور زنده درباره بازداشت صدام گفتگو کردیم ، اما تاثیر خبر ایرنا بسیار فراگیرتر بود. البته به دلیل امکانات و ارتباطات خاص خبرگزاری های امریکایی و اروپایی ، آنها توانستند روی ادامه انتشار خبر تاثیر بگذارند و بالطبع ما ، امکانات آنها را نداریم.
به نظر شما آیا انتشار خبر توسط ایرنا ، باعث برهم خوردن برنامه ریزی امریکایی ها نشد؛
منطقی این است که امریکایی ها برای تثبیت اشغالگری خود در عراق به دنبال برنامه تبلیغاتی گسترده ای هستند و خبر دستگیری صدام می توانست بخش اصلی و مهم این برنامه باشد ، که با انتشار خبر توسط ایرنا و ربودن گوی سبقت از رسانه های امریکایی و انگلیسی این برنامه برهم خورده است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها