بنگاه تبلیغاتی (14) صدور فیلمهای هالیوودی ماموریت آژانس اطلاعات امریکا

آژانس اطلاعات در ژوئن 1994 ، کنفرانس «سرمایه گذاری روی مردم: کنفرانس امریکا - آفریقای جنوبی درباره دمکراسی و توسعه» را برگزار کرد
کد خبر: ۳۳۵۲۸
که 400 تاجر، مقام وزارت بازرگانی و اعضای کنگره امریکا در جریان آن مدت 2 روز با همتایان آفریقایی خود در آتلانتا بحث و مذاکره کردند.
ال گور معاون رئیس جمهوری در این گردهمایی گفت: «کلید آینده آفریقای جنوبی و روابط ما، بخش خصوصی خواهد بود.
در آنجاست که مشاغل پایدار ایجاد خواهد شد. این بخش است که تاسیسات زیربنایی را به وجود خواهد آورد، اینجاست که درآمد تولید خواهد کرد.»
«کنت کوپر» نویسنده واشنگتن پست این کنفرانس تجاری را به این دلیل که «میزبان آن دولت امریکا بود و هدفهای دیپلماتیک و همچنین مالی در سر داشت ، غیرعادی » توصیف کرد. آژانس اطلاعات درست چند هفته پس از این کنفرانس در روزهای 3-4 ژوئن ، کنفرانس دیگری را درباره آفریقا از جانب شورای امنیت ملی در کاخ سفید هماهنگ کرد. علت این همه توجه به آفریقا چه بود؛
یک پرونده «خدمات اطلاعاتی امریکا» در واشنگتن با عنوان «آفریقا: یکی از آخرین مرزها برای تجارت امریکا»، علت این توجه را آشکار می کند. در این پرونده آمده است: «قاره آفریقا حالا یکی از آخرین مرزهای بین المللی است که برای بازرگانان امریکایی و سرمایه گذاران خارجی که مشتاق به ورود به آن هستند. فراهم می سازد.
اما افشاکننده تر، اظهارات «جفری دونالد» دستیار ویژه هماهنگ کننده امور بازرگانی در وزارت خارجه امریکاست: «در طول دوره جنگ سرد، حمایت ما از شرکت های بزرگ امریکایی مدتی در وزارت خارجه کاهش یافت.
در آن مدت ما بشدت روی رقابت سیاسی و ایدیولوژیک با اتحاد شوروی سابق تمرکز کردیم و شرکتها و فعالیت های بازرگانی امریکا را نادیده گرفتیم.
اما با پایان جنگ سرد، تغییر شدیدی در تاکید این وزارتخانه در مورد حمایت از تجار و بازرگانان امریکایی به وجود آمده است.
«دونالد گفت: توجه به این بخش با ایجاد «ابتکار میز امریکا» تحت ریاست وارن کریستوفر، وزیر خارجه سابق که طی آن «از مقامات وزارت خارجه خواست منافع حیاتی تجار امریکایی را در فرآیند سیاست خارجی ما ادغام کنند، ادامه یافته است.»
ماموریت آژانس اطلاعات با تاکید آن بر ارزش های تجاری و بازرگانی امریکا، به عنوان اقدامی بهره جویانه و تنگ نظرانه با منافع بسیاری از مردم سراسر جهان که برنامه های آزادسازی اقتصادی موردنظر امریکا آرمان ها و آرزوهای آنان را مستقیما به مبارزه می طلبد، تضاد پیدا می کند.
همچنان که «جف فاکس» در نشریه «نیشن» نوشت «محبوبترین محصول صادراتی امریکا، فیلمهای هالیوودی است. دومین محصول صادراتی امریکا نیز کمی خیالپردازانه است: این اندیشه که اقتصاد امریکا الگویی است تا سایر اقتصادهای بازار اعم از توسعه یافته و کمتر توسعه یافته بتوانند به پیروی از آن با موفقیت خود را با بازار جهانی سازگار کنند.»

بنگاه تبلیغاتی (13)
جنگ سرد کلمات
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها