کدخدایی :

قانون برای همه لازم الاجرا است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که در نوبت‌های شش ساله سه نفر از حقوق‌دانان و سه نفر از فقها باید تغییر کنند یا دوره آنها تمدید شود، یادآور شد: اواخر تیرماه دوره 6 ساله سه نفر از فقها و سه نفر از حقوق‌دانان به پایان می‌رسد که باید تکلیف آنها مشخص شود.
کد خبر: ۳۳۵۰۳۴

به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست این هفته خود با خبرنگاران پس از تشریح مصوبات ارسالی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد نامه‌ رییس جمهور به شورای نگهبان با بیان این‌که پاسخ ما در این نامه روشن بود، اظهار کرد: نامه‌ای از سوی رییس جمهور به شورای نگهبان ارسال شد و ما نیز پاسخ حقوقی به آن دادیم.

وی تصریح کرد: نخست این‌که اگر مصوبه‌ای طی مراحل قانونی را داشت، لازم الاجرا است و شورای نگهبان در سال‌های قبل نسبت به اصل 113 قانون اساسی اظهار نظراتی را داشت که این نظرات روشن است و توجه رییس جمهور را به این نظرات جلب کردیم دیگر این‌که اگر ایرادی نسبت به مصوبات مجلس شورای اسلامی دارند می‌توانند در جلسات کمیسیون‌ها یا صحن مجلس با فرستادن نماینده‌ای حضور یابند و نظرات خود را اعلام کنند.

در ادامه خبرنگار دیگری نامه‌ مذکور را مجدد مورد اشاره قرار داد و گفت که دولت همچنان این قوانین را ابلاغ نکرده بنابراین تکلیف چیست که سخنگوی شورای نگهبان گفت: شیوه این امر در قانون اساسی و قانون عادی پیش‌بینی شده و چنانچه مصوبه‌ای از سوی رییس جمهور ابلاغ نشود رییس مجلس شورای اسلامی می‌تواند پس از طی زمان مشخصی آن را به روزنامه‌ رسمی جهت اجرا ابلاغ کند.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که اگر رییس جمهور این مصوبات را اجرا نکند چه عواقبی دارد به این جمله که انشاء‌الله به آن مرحله نمی‌رسد، اکتفا کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص بحث نظارت مجلس بر خود گفت: نظام خودکنترلی در اغلب دستگاههای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و مجلس هم به محض تاکیدات رهبر معظم انقلاب از این مسئله استقبال کرد و آن را در دستور کار قرار داد ولی آنچه مربوط به شورای نگهبان است این که در طی مراحل قانونی اقدامات لازم را به انجام خواهد رساند.

وی یادآور شد: اصل این کار پسندیده است و خوشبختانه در این مجلس در حال شکل‌گیری است.

خبرنگار دیگری با اشاره به عملکرد مثبت دکتر عباسعلی کدخدایی در شورای نگهبان سوال کرد که آیا جایگزینی شما در معاونت اول و همچنین جایگزینی آیت‌الله شاهرودی به جای آیت‌الله جنتی صحت دارد که سخنگوی شورای نگهبان چنین پاسخ داد: این شایعات برای انبساط خاطر خوب است.

خبرنگاری سوال خود را چنین مطرح کرد که آ‌یا شورای نگهبان حاضر است با مصوبه مجلس شورای اسلامی نظارت بر تطبیق قوانین با برنامه چهارم را بر عهده گیرد که کدخدایی گفت: طبق قانون اساسی شورای نگهبان سه وظیفه‌ تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع مقدس، نظارت بر انتخابات غیر از انتخابات شورای شهر و روستا و تفسیر قانون را بر عهده دارد. طبیعتا در این خصوص نیازمند احکامی در قانون اساسی هستیم. خارج از این چارچوب تکلیفی نداریم تا زمانی که حکمی از سوی قانون اساسی برای ما وضع شود.

وی یادآور شد: طبق قانون اساسی شورای نگهبان از طرق دیگر بر سیاست‌های کلی نظارت دارد و بر اساس مصوبه مجلس نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا اساسنامه سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها باید از سوی مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شد، گفت: طبق قانون اساسی، اساسنامه‌ها می‌تواند از سوی مجلس به دولت برای تصویب واگذار شود و این اساسنامه از جمله اساسنامه‌هایی است که اختیار تصویب آن به دولت داده شده است و طبق قانون باید برای شورای نگهبان از جهت عدم مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس ارسال شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها