راه‌اندازی بانک خون بندناف رایگان در کشور

همزمان با روز جهانی اهدای خون، پروژه ملی بانک خون بندناف و مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی روز گذشته در سازمان انتقال خون ایران به بهره‌برداری رسید. خون بندناف، خونی است که پس از تولد نوزاد در جفت باقی می‌ماند. در زمان بارداری این خون برای ادامه حیات و سلامت وی لازم است؛ اما پس از تولد ، جفت و خون آن به عنوان یک بافت اضافی به دور انداخته می‌شود. بنابراین دستیابی به منبع جدیدی از سلول‌های بنیادی یعنی بندناف، نقطه امیدی برای بیماران نیازمند به پیوند مغز استخوان به وجود آورده است.
کد خبر: ۳۳۴۶۷۸

راه‌اندازی بانک خون بندناف توسط سازمان انتقال خون ایران در راستای پاسخگویی به نیاز بیماران است تا در زمان نیاز مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر با توجه به این که پیوند مغز استخوان به منظور درمان بسیاری از بیماری‌های کشنده استفاده می‌شود،خون بندناف را می‌توان به جای مغز استخوان برای درمان بسیاری از بیمارانی که نیاز به پیوند دارند؛ ولی نمی‌توانند اهداکننده مناسبی را پیدا کنند، به کار برد.

تاریخچه بانک خون بندناف

اولین بانک خون بندناف عمومی جهان در شهر نیویورک در سال 1992 تاسیس شده و بانک‌های بعدی در دوسلدورف آلمان، میلان ایتالیا و پاریس فرانسه شروع به کار کرده‌اند.

همچنین اولین پیوند خون بندناف در جهان در اکتبر 1988 در فرانسه برای کودکی دچار کم‌خونی فانکونی انجام شد و پس از 22 سال طبق گزارش‌های موجود، این فرد بدون مشکلات خونی و ایمونولوژیک در سلامت کامل به سر می‌برد. در حال حاضر هم پیش‌بینی می‌شود بیش از 250 هزار خون بندناف در بانک‌های دنیا ذخیره و بیش از 5000 پیوند تا سال 2008 انجام شده است.

کسانی که علاقه‌مند به اهدای خون بندناف خود هستند، باید به این نکته توجه کنند که خون بندناف در بیمارستانی که مادر در آن زایمان می‌کند، با هماهنگی قبلی و اخذ رضایت‌نامه از والدین در اتاق ویژه‌ای در بخش زایمان بیمارستان و توسط فرد آموزش‌دیده جمع‌آوری می‌شود.

این خون پس از بررسی و انجام آزمایشات استاندارد، منجمد شده و قابلیت نگهداری برای مدت زمانی طولانی در دمای پایین‌تر از 150 درجه سانتیگراد را دارد تا در صورت لزوم برای بیمارانی که نیاز به پیوند دارد، استفاده شود.

بنابراین شرایط اهدای خون بررسی سابقه پزشکی و نمونه خون مادر جهت آزمایش‌هایی مانند هپاتیت B و C و HIV است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح 2 پروژه ملی بانک خون بندناف و مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی در سازمان انتقال خون دراین‌باره گفت: با راه‌اندازی این بانک سلول‌های بنیادی که در آن ذخیره می‌شود، می‌تواند در سراسر کشور در اختیار بیماران قرار گیرد.

20 سال نگهداری

به گفته وزیر بهداشت، باید حداقل 10 هزار نمونه در بانک خون بندناف ذخیره شود تا این بانک بتواند مورد استفاده قرار گیرد. دستجردی با اشاره به پروژه خون بندناف در مراکز خصوصی ادامه داد: این روند در مراکز خصوصی انجام می‌شود؛ اما فردی که خون را برای خود ذخیره می‌کند بابت نگهداری این خون در بانک پول می‌پردازد؛ اما بانک خون بندناف سازمان انتقال خون بدون هزینه است. این در حالی است که تنها برای ذخیره اطلاعات اولیه حدود 500 تا 700 هزار تومان هزینه لازم است. در مجموع خون‌های موجود در بانک خون بندناف حداقل 20 سال قابل نگهداری هستند.

همچنین مدیرعامل سازمان انتقال خون در این مراسم درباره چگونگی راه‌اندازی بانک خون بندناف خاطرنشان کرد: پروژه خون بندناف سازمان و همچنین پروژه پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون تومانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت‌های وزارت بهداشت راه‌اندازی شد. در مجموع تاکنون حدود 3 میلیارد و 300 میلیون تومان بابت راه‌اندازی این پروژه هزینه شده است؛ اعتبار زیر ساخت احداث این مرکز نیز با اعتبار ویژه مجلس آغاز شد.به گفته ابوالقاسمی، اکنون در دنیا 54 بانک خون بندناف عمومی وجود دارد که عمدتا در کشورهای پیشرفته ‌مستقر هستند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون معتقد است که بانک خون بندناف ملی، خصوصی نیست و خون‌هایی که در این بانک ذخیره می‌شود، برای مصرف عموم نیازمندان کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها