سرانه مصرف نوشابه در ایران، 2 برابر استاندارد جهانی

یک عضو کمیته پایگاه اطلاع‌رسانی تغذیه و سلامت با ابراز نگرانی از بالا بودن مصرف سرانه نوشابه‌های گازدار در کشور گفت: مصرف سرانه نوشابه‌های گازدار در کشور 2 برابر استاندارد کشورهای اروپایی است، در حالی که مصرف سرانه شیر در ایران یک‌سوم کشورهای پیشرفته است. دکتر ضیاءالدین مظهری با اعلام این خبر گفت: سرانه مصرف نوشابه در ایران 24 لیتر و در جهان 12 لیتر اعلام شده، این در حالی است که سرانه مصرف شیر در کشور کمتر از 80‌لیتر و در کشورهای توسعه یافته حدود 300 لیتر است.
کد خبر: ۳۳۴۴۵۳

وی با اشاره به این که نوشابه‌های گازدار فاقد ارزش غذایی است، ادامه داد: مصرف نوشابه‌های گازدار پیامدهایی همچون افزایش وزن، پوسیدگی دندان‌ها، پوکی استخوان و... را به همراه دارد، اما شیر حاوی کلسیم، پروتئین، ویتامین‌ها و ... است که متاسفانه به دلایل مختلف که یکی از مهم‌ترین آنها، گسترش نیافتن فرهنگ مصرف شیر در کشور است با استاندارد کشورهای پیشرفته فاصله زیادی دارد و ایرانی‌ها کمتر از یک‌سوم این استاندارد، شیر مصرف می‌کنند.

دکتر مظهری اظهار کرد: با توجه به این که سلامت، رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها نیازمند کلسیم است که در بدن ساخته نمی‌شود، این کلسیم از منابع غذایی تامین می‌شود که مهم‌ترین آن گروه لبنیات بویژه شیر است.

وی گفت: یک لیوان شیر حاوی 290 تا 300 میلی‌گرم کلسیم، 386 میلی‌گرم پتاسیم و 190 میلی‌گرم سدیم است که افراد می‌بایست با توجه به سن، جنس و وضعیت فیزیولوژی خود از آن استفاده کنند.

دکتر مظهری یادآور شد: علاوه بر نقش موثر کلسیم در استحکام‌بخشی به استخوان‌‌ها و دندان‌ها، کلسیم موجود در شیر برای عملکرد طبیعی عضلات، تشکیل لخته خون و فعالیت‌های طبیعی سیستم عصبی هم ضروری است.

وی با اشاره به این که بدون کلسیم، سیستم عصبی قادر به انتقال پیام‌های عصبی نیست، اضافه کرد: پژوهش‌های اخیر نشان داده است که کلسیم در کاهش وزن، پیشگیری از سرطان روده بزرگ، کاهش عوارض یائسگی، تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز نقش موثری داشته است.دکتر مظهری تصریح کرد: با وجود تاکید متخصصان بر مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی، مصرف لبنیات و شیر پرچرب به دلیل مضرات آن توصیه نمی‌شود.

وی گفت: هرچه چربی کمتر دریافت کنیم به سلامت خود کمک بیشتری کرده‌ایم، هرچند نباید فراموش کرد چربی‌‌های شیر از نظر تامین انرژی و دریافت ویتامین‌های محلول در چربی برای کودکان مفید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها