بازخوانی حوادث پس از انتخابات از زبان فرمانده ناجا

فرمانده نیروی انتظامی در گفتگو با هفته‌نامه سروش ضمن آسیب‌شناسی و کالبدشکافی حوادث پس از انتخابات، ناگفته‌هایی از مهم‌ترین رویدادهای یک سال اخیر را بیان کرد. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در این گفتگو که در مجله سروش به چاپ رسیده است با اشاره به این که ناجا براساس برخی قرائن و شواهد آشکار، حوادث پس از انتخابات را پیش‌بینی می‌کرد گفت: اشراف اطلاعاتی نسبتا مناسبی در نوع تعاملات ستادها و جریان‌ها داشتیم و می‌دانستیم مثلا اعضای تحریریه یک نشریه داخلی رفته‌اند و هسته اصلی بی‌بی‌سی فارسی را تشکیل دادند که از عوامل اصلی ایجاد حوادث پس از انتخابات شد.
کد خبر: ۳۳۳۹۷۳

سردار احمدی‌مقدم با تقسیم‌بندی هرم سیاسی و اجتماعی ناآرامی‌های پس از انتخابات به سه لایه اتاق فکر، صحنه‌گردانان و عوامل میدانی و مردم گفت: گروهی بودند که چون بازداشت و زندانی شدند من اسم آنها را نمی‌برم، ولی نظرسنجی‌هایی درست می‌کردند مبنی بر این که پیروز نهایی انتخابات هستند. البته خودشان هم در آخرین نظرسنجی‌ها گفتند آقای احمدی‌نژاد برنده است، اما تاکید می‌کردند که این را نگویید چون تضعیف روحیه می‌شود.

وی افزود: با این حال آنها باز هم اطلاعات اشتباه می‌دادند و به نامزد خودشان می‌گفتند برنده است.

وی قتل ندا آقاسلطان را در روزهای اوج ناآرامی‌های پس از انتخابات یک صحنه‌پردازی و سناریو توصیف کرد که سرنخ آن قطعا در خارج مرزهاست و افزود: این ماجرا هم تحلیل پزشکی دارد هم اطلاعاتی.

احمدی‌مقدم استفاده نکردن نیروهای انتظامی از سلاح گرم را در آشوب‌های پس از انتخابات به دستور شورای عالی امنیت ملی ذکر کرد و ادامه داد: قطعا ناجا از روز اول تا آخر دستور داشت سلاح جنگی به دست نگیرد و از سلاح پینت‌بال که رنگ شلیک می‌کند استفاده می‌کرد. حتی تفنگ‌های ساچمه‌ای هم نیاوردیم. دستور ما این بود که حتی در برخورد با اغتشاش هم برخوردها کم‌شدت باشد.

احمدی‌مقدم 22 بهمن را نقطه پایان فتنه پس از انتخابات ذکر کرد و درباره تدابیر و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای عبور از بحران‌ها گفت: نقش ایشان در عبور از این فتنه بی‌نظیر بود. نارسایی‌ها را از ما نمی‌پذیرفتند و خواهان برخورد با کسانی بودند که این نارسایی‌ها را به وجود آوردند. ایشان به دنبال حقوق مردم بودند و در جایی فرمودند: «من از اول دوست نداشتم خونی به زمین ریخته شود، اما حالا این اتفاق افتاده و باید تلاش کنیم ترمیم کنیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها