مدیرکل آژانس: فعالیت غنی‌سازی 20 درصدی ایران تحت نظارت آژانس است

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از ظهر دیروز در وین آغاز شد. شورای حکام در این نشست برای نخستین بار در تاریخ خود بررسی مساله فعالیت‌های هسته‌ای نظامی رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده است.در نشست افتتاحیه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس اعلام کرد: فعالیت غنی‌سازی 20 درصدی ایران تحت نظارت آژانس است.وی افزود: برای بررسی فعالیت غنی‌سازی 20 درصدی ایران که در نطنز در حال انجام است، به دلیل همکاری ایران، توانستیم یک قرارداد جدید به نام رهیافت پادمان در این مرکز غنی‌سازی اجرا کنیم.وی همچنین به بیانیه تهران و توافق‌نامه مشترک ایران، برزیل و ترکیه در تهران اشاره کرد و گفت: هنوز کشورهای گروه وین شامل آمریکا، روسیه و فرانسه پاسخ خود را به این توافق‌نامه ارائه نکرده‌اند.
کد خبر: ۳۳۳۲۰۷

آمانو گفت: من این توافق‌نامه را به 3 کشور آمریکا، روسیه و فرانسه داده‌ام و هنوز منتظر پاسخ آنها هستم.وی اعلام کرد: من به مشورت‌های خود با کشورها در این خصوص ادامه می‌دهم.

وی در عین حال از ایران خواست همکاری بیشتری با آژانس داشته باشد.تعلل گروه وین در پاسخ به طرح راهگشای تهران باعث شده است که کارشکنی‌های آمریکا در جلوگیری از نهایی شدن راه‌حلی جامع برای برنامه هسته‌ای ایران روشن شده و این کشور توان فراهم کردن اجماع علیه برنامه هسته‌ای ایران را از دست بدهد.

حمایت رسمی 118 کشور عدم تعهد از بیانیه تهران

علی‌اصغر سلطانیه، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر گفته بود کشورهای عدم تعهد از بیانیه مشترک سران برزیل، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران به خصوص در رابطه با تامین سوخت رآکتور تهران حمایت کردند.

علی‌اصغر سلطانیه جمعه گذشته در گفتگو با ایرنا در وین افزود: بار دیگر 118 کشور عدم تعهد از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس گفت: متن بیانیه حمایت کشورهای عدم تعهد از فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران که در طول 10 روز گروه کاری عدم تعهد تهیه شده بود، عصر پنجشنبه در نشست سفرای کشورهای عدم تعهد به تصویب رسید.

سلطانیه افزود: در این متن بار دیگر برحقوق غیرقابل انکار ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید گردیده و اعلام شده است که به هیچ وجه نباید در تحقق این حقوق محدودیت ایجاد شود.

وی گفت: عدم تعهد در این بیانیه بصراحت اعلام کرده است تصمیم و انتخاب کشورها در سیاست‌های هسته‌ای خود از جمله انتخاب چرخه سوخت بایستی محترم شناخته شود.

سلطانیه افزود: در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که آژانس تنها سازمان مسوول رسیدگی به امور انرژی هسته‌ای است و هرگونه فشارهای سیاسی و دخالت در امور آژانس، اعتبار این نهاد را به مخاطره می‌اندازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها