AFC ؛ چهارشنبه شب بهترین های قاره را انتخاب می کند

فهرست نامزدهای بهترین های سال آسیا، امسال پر است از نامهای ایرانی؛ در بخش بهترین بازیکن سال مهدی مهدوی کیا، در بخش بهترین داور سال
کد خبر: ۳۳۱۱۱
جلال مرادی، در بخش بهترین مربی سال فرهاد کاظمی ، در بخش بهترین تیم باشگاهی سپاهان اصفهان و در بخش بهترین تیم فوتسال ، تیم ملی ایران.
به عبارتی بجز رشته فوتبال بانوان که در ایران تقریبا محلی از اعراب ندارد، تنها در دو بخش بهترین تیم ملی قاره و بازیکن جوان است که نامی از ایران به چشم نمی خورد.
بدین ترتیب شمارش معکوس برای فوتبال ایران از همان روزی که کنفدراسیون فوتبال آسیا فهرست نامزدها را اعلام کرد، شروع شد و لحظه شماری تا روز چهارشنبه 19آذر مصادف با دهم دسامبر سال 2003ادامه خواهد یافت.
این اولین باری است که جوایز آسیایی با تقویم میلادی و مراسم توپ طلای اروپا مطابقت دارد و اتفاقا نخستین باری است که ایرانی ها تا این حد بین نامزدهای اعلام شده نماینده دارند.
مهمترین جایزه چهارشنبه شب کنفدراسیون فوتبال آسیا، توپ طلایی است که به نامزد منتخب بازیکن سال این قاره تعلق می گیرد.
امسال برخلاف سالهای گذشته که بازیکنان برگزیده پس از انتخاب ، شانس حضور در فوتبال اروپا را به دست می آورند، دونفر اول فهرست اعلام شده که شانس بیشتری هم برای کسب این عنوان دارند، ستاره های بی جانشین دو تیم بزرگ اروپایی یعنی هامبورگ و دیناموکیف محسوب می شوند.
جالب این که امسال برخلاف سالهای اخیر هیچ نامی از بازیکنان مطرح ژاپنی و کره ای در فهرست بهترین های سال دیده نمی شود.

مهدی مهدوی کیا؛(هامبورگ ، ایران)
شاه مهره تاپ مولر و هامبورگ

شش سال از زمانی که پس از به ثمر رساندن 2 گل زیبا به چین به عنوان بازیکن جوان سال برگزیده شد، می گذرد و حالا او به یک بازیکن پخته و یاتجربه تبدیل شده است.
پاس های طلایی مهدوی کیا سبب شد تا تیم هامبورگ در پایان فصل 2003/2002 به مقام چهارمی بوندسلیگا دست یابد و شانس خود در رقابتهای اروپایی را به دست آورد.
درخشش مهدوی کیا در هامبورگ به حدی بود که 35 درصد هواداران این تیم او را به عنوان محبوب ترین بازیکن هامبورگ انتخاب کردند.
شاه مهره «کلاوس تاپ مولر» مربی جدید هامبورگ حالا علاوه بر وظیفه ای که در نواختن ضربات کرنر و شروع مجدد دارد، مامور به ثمر رساندن ضربات پنالتی هست.
او که در بازی جام بین قاره ای تیم ملی ایران را در مقابل نیوزیلند همراهی کرد، توانست دو گل از سه گل ایران را به ثمر برساند.
این بازیکن 26 ساله ، نخستین آسیایی است که توانست همراه با تیم بوخوم در رقابت های جام یوفا شرکت کند.

ماکسیم شاتسکیخ (ازبکستان و دیناموکیف)
ماکسیم شاتسکیخ ، مهاجم تیم ملی ازبکستان در پایان فصل 2003/2002 لیگ اوکراین 22 گل برای تیم دیناموکیف زد که از این تعداد نیمی از آنها را در سال 2003 به ثمر رساند.

SHATSKIKH

او در فصل 2004/2003 نیز به روند گلزنی اش در این تیم ادامه داد و در حال حاضر در صدر جدول لیگ اوکراین قرار دارد.
شاتسکیخ در پیروزی 2-1 دیناموکیف برابر آرسنال که در لیگ قهرمانان اروپا برگزار شد، زننده یکی از گلهای تیم میزبان بود و هفته گذشته در مصاف با لکوموتیو مسکو هشتمین گل اروپایی خود را نیز برای دنیاموکیف به ثمر رساند.
این بازیکن 25 ساله محصول مدرسه فوتبال تاشکند است که در 17 سالگی ازبکستان را ترک کرد و در تیمهای روسی و اکراینی پیوست.
او در سال 1999در تیم دیناموکیف جانشین آندره شوچنکو شده و با درخشش خود در این تیم نشان داد که جانشین شایسته ای برای شوچنکوی بزرگ بوده است .

تردساک چایمان (تایلند و تیروساسانا)
بهترین بازیکن لیگ قهرمانان آسیا یکی از ستاره های پرفروغ فوتبال تایلند و آسیا در سال  2003تردساک چایمان » بود.
این هافبک چابک در تمام بازیهای این فصل «بک تیرو ساسانا» حضور داشت و در کسب عنوان نایب قهرمانی تیمش در نخستین دوره لیگ قهرمانان آسیا، نقش موثری ایفا کرد.

THERDSAK

«ساسانا» با گل «تردساک» توانست العین را در بازی برگشت فینال باشگاه های اروپا با نتیجه 2بر یک شکست دهد، اما این نتیجه برای قهرمانی تیم تایلندی کافی نبود.
کنفدراسیون فوتبال آسیا او را به عنوان بهترین بازیکن نخستین دوره لیگ قهرمانان آسیا برگزید. البته تردساک با کسب این گونه جوایز غریبه نبود؛ چرا که او در جریان رقابت های تایگرکاپ سال 2002 هم عنوان باارزش ترین بازیکن را به دست آورده و در همان سال به عنوان بهترین بازیکن اس.لیگ یا همان لیگ سنگاپور برگزیده شده بود.
بازیهای درخشان تردساک در سال 2003 سبب شد تا پیشنهادهای زیادی از سوی دیگر باشگاه های آسیایی برای جذب او ارائه شود که تردساک در نهایت با انعقاد قراردادی 3 ساله به تیم بانک شرقی ویتنام پیوست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها