صحنه جهان

جشنواره تئاتر استانبول میزبان چهره‌های سرشناس

هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر استانبول که از 20 اردیبهشت تا 20 خرداد در ترکیه برگزار می‌شود، مهم‌ترین رویداد نمایشی همسایه غربی ماست. در مجموع 9 نمایش از کشورهای آلمان، اتریش، بلژیک، هلند، بریتانیا، ایتالیا و ژاپن در کنار 25 اثر تئاتر ترکیه، امسال در استانبول روی صحنه می‌روند و حضور چهره‌هایی مثل جان مالکوویچ و تاداشی سوزوکی گرمای خاصی به این دوره از جشنواره بخشیده است.
کد خبر: ۳۳۰۶۷۶

به گزارش سایت رسمی این رویداد فرهنگی، جشنواره تئاتر استانبول با اجرای نمایش «آواز هکات» ساخته انگین آلکان از ترکیه آغاز شد که در حقیقت برداشتی است از آثار شکسپیر و بی‌عدالتی و تظلم را به پرسش می‌کشد. 2 نمایش آلمانی«محاکمه» با برداشتی از رمانی به همین نام نوشته فرانتس کافکا و «سه‌گانه روهر» به کارگردانی رنه پولش نیز از جمله آثار جنجال برانگیز امسال به شمار می‌آیند. تاداشی سوزوکی نیز با نمایشنامه کلاسیک «الکترا» نوشته اوریپید به استانبول آمده و در کنار 2 گروه دیگر ژاپنی، رنگ و بویی آسیایی به آن بخشیده است.

جان مالکوویچ روی صحنه

«بالاخره توانستم نقش یک آدم بسیار بد را بازی کنم، خیلی خوب شد». گوینده این جمله جان مالکوویچ، ستاره‌سرشناس فیلم‌هایی مثل پس از خواندن بسوزان، اقتباس، جان مالکوویچ بودن و بچه اشتباهی است و منظور او نقش تازه‌اش در نمایش «کمدی جهنمی: اعترافات یک قاتل زنجیره‌ای» به کارگردانی مایکل استارمینگر است. در این نمایش که هفته گذشته در بنیاد فرهنگ و هنر استانبول روی صحنه رفت، مالکوویچ نقش یک قاتل زنجیره‌ای را ایفا می‌کند.

آدم بسیار بد نمایش کمدی جهنمی کسی نیست جز جک آنترووگر، قاتل زنجیره‌ای اتریشی که ماجرای زندگی او اصلا کمدی نبود.

برای همین است که روزنامه زمان چاپ ترکیه نوشته است: این نمایش اگرچه مثل کمدی است، اما کمدی نیست و زبانی که جان مالکوویچ برای خلق شخصیت یک قاتل زنجیره‌ای استفاده می‌کند، این اثر را بیشتر شبیه یک درام روانی صادقانه می‌سازد که با موسیقی زیبایی همراه می‌شود. همچنان که این روزنامه ترکیه اشاره کرده است، مالکوویچ یگانه بازیگر این نمایش است و 2 خواننده سوپرانو و یک ارکستر بزرگ او را همراهی می‌کنند. ترکیب موسیقی غنایی و قاتل زنجیره‌ای جسارت فراوانی می‌خواهد، چون هر یک به دنیایی متناقض با دیگری تعلق دارد. اما به نوشته روزنامه لالیبر چاپ بلژیک، این ملغمه سوررئال روی صحنه به هیچ وجه بی‌ربط به نظر نمی‌رسد. در همین ارتباط جان مالکوویچ نیز معتقد است: «اپرا جهانی خارق‌العاده است که قدرت عاطفی عظیمی دارد».

جک آنترووگر در قرن بیستم میلادی قاتل بدنامی بود که پس از قتل زنی 18ساله به حبس‌ابد محکوم، اما پس از 15 سال آزاد شد. مدتی بعد او دوباره به زندان افتاد، این بار به دلیل ارتکاب 11 جنایت دیگر. او پیش از آن‌که خودکشی کند ماجرای زندگی خود را در کتابی روایت کرد.

تک‌گویی طولانی مالکوویچ در برابر چشم تماشاگران حاضر در جشنواره در حقیقت سطرهایی از همین کتاب است. مالکوویچ 57 ساله گاه با تماشاگران وارد دیالوگ می‌شود و از همه چیز از جمله هنر، شهرت، صداقت، مادرش و تی اخلاق ناشرش حرف می‌زند: برای آنها فرقی ندارد که من 100 زن را کشته باشم. آنها فقط به فروش کتاب من فکر می‌کنند.

مترجم : احمد پرهیزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها