رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج

نکاتی که احتمال گازگرفتگی در زمستان را به صفر می‌رساند

نظارت 3 مرحله‌ای بر محموله کتاب‌های خارجی

معاون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از هماهنگی کامل با گمرکات کشور خبر داد

کمتر از 20 روز دیگر بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) گشایش می‌یابد و معاون اجرایی این نمایشگاه از هماهنگی کامل با گمرکات کشور برای ورود محموله‌های کتاب خارجی به ایران خبر می‌دهد.
کد خبر: ۳۲۱۹۲۷

به گفته حمید قبادی، کتاب‌هایی که وارد کشور می‌شوند در 3 مرحله مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرند.

او در گفتگو با «جام‌جم» افزود: بر اساس قانون مقررات واردات و صادرات کالاها، نظارت بر ورود و خروج کتاب به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که البته این اتفاق با تعامل مثبت و متقابل میان ارشاد و گمرک صورت می‌گیرد. او توضیح داد: ما شورای ارزشیابی داریم که در مرحله نخست زمانی که عنوان و ویژگی‌های کلی اثر خارجی به دستمان می‌رسد آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس زمانی که کتاب وارد گمرک نمایشگاه می‌شود، مجدد مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد و در نهایت هنگام راه‌اندازی غرفه‌ها هم نظارتی دیگر صورت می‌گیرد.

گمرک: نظارت می‌کنیم

این صحبت‌های قبادی در حالی است که رئیس کل گمرک ایران تاکید کرده است از ورود هر گونه کتاب یا محصول فرهنگی به کشور که مغایر با شوونات مذهبی یا فرهنگی ما باشد جلوگیری خواهد کرد.

اردشیر محمدی معتقد است: محموله‌های کتاب که از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شود، از طریق گمرک تحت نظارت و کنترل دقیق قرار می‌گیرد و بعد از این‌که تشریفات گمرکی‌اش انجام شد، به نمایشگاه کتاب‌ ارسال می‌شود.

البته محمدی هم مانند قبادی بر هماهنگی و همکاری متقابل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جلسات منظم با آنها تاکید دارد. از سویی معاون اجرایی نمایشگاه بین‌المللی تهران در ادامه صحبت‌هایش انجام عملیات کلی گمرکی و اسنادی و تطبیق آن با شرایط کلی قانون گمرک کشور را از نظارت محتوایی امری مستقل می‌داند که به طور طبیعی گمرک کشور باید آن مراحل اسنادی و عملیاتی و نظارت کلی را انجام دهد.

به هر حال امیدواریم روند همکاری گمرک و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه‌ای امسال پیش برود که اتفاق سال گذشته که باعث شد ورود برخی محموله‌های کتاب ناشران خارجی در گمرکات کشور به مشکل بر بخورد تکرار نشود؛ در آن موقع مسوولان گمرک اعلام کردند چون این کتاب‌ها علمی هستند، باید وزارتخانه‌های بهداشت و علوم هم اجازه ترخیص آنها را صادر کنند.

آتش نشانی آماده است

روز گذشته خبر دیگری هم به نقل از معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی منتشر شد که بر اساس آن قرار است بزودی کارشناسان اتش نشانی در مصلی مستقر ‌شوند و به صورت شبانه‌روزی فعالیت خود را آغاز ‌کنند تا موارد ناایمن را به مسوولان نمایشگاه تذکر ‌دهند و اتفاق پیش‌بینی‌نشده‌ای هم در زمان برگزاری نمایشگاه رخ ندهد.

فتح‌الله تیموری همچنین انبارهای کتاب ناشران را آسیب‌زاترین نقاط مصلی دانست و توجه ناشران را به ایمنی این مکان‌ها جلب کرد. وی گفت: اگر در کل مصلی یک برگه کاغذ نمی‌بود احتمال آتش‌سوزی و یا اتفاقات مشابه به صفر می‌رسید اما وقتی هزاران تُن کاغذ در یک مکان بسته قرار می‌گیرد، یقینا ضریب ناایمنی آن بالا می‌رود و به همین خاطر سعی می‌کنیم با چینش مناسب نیروهایمان، این احتمالات را منتفی کنیم.

سال گذشته نخستین انتقادها از برپایی نمایشگاه کتاب در مصلی را سازمان آتش‌نشانی آغاز کرد و این محل را مکانی نامناسب خواند و حتی مدیرعامل این سازمان گفت اگر سال آینده هم نمایشگاه کتاب در مصلی برپا شود آتش‌نشانی هیچ مسوولیتی به عهده نخواهد گرفت و تضمینی برای ایمنی آن نخواهد داد.

سینا علی‌محمدی/ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها