فلاحت‌پیشه:

غنی ‌سازی 20 درصدی واکنش به تداوم سیاست‌های غرب است

دستور رئیس‌جمهور برای غنی ‌سازی 20 درصدی اورانیوم در صدر خبرهای تمامی رسانه‌ها قرار گرفت. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عقیده دارد که این خبر خوش هسته‌ای قطعا با تعدیل رفتارها از سوی کشورهای غربی مواجه خواهد شد و آنها مجبورند خود را با سیاست‌های ایران هماهنگ کنند.
کد خبر: ۳۱۱۰۷۶

وی در گفتگویی کوتاه با «جام‌جم» به سوالات ما در این خصوص پاسخ داده است:

فکر می‌کنید اعلام خبر تولید سوخت هسته‌ای در ایران چه واکنشی را از سوی دولت‌های غربی به همراه داشته باشد؟

دیپلماسی کشور در اعلام مبادله سوخت و از سوی دیگر غنی‌سازی 20 درصد به دلیل عدم اطمینان به نیت کشورهای 1+5 در قبال ایران است، چون متاسفانه آنها همواره به رغم آنچه در قالب اساسنامه آژانس اعلام شده که ایران قصد دارد وارد مبادله شود، این نظرات را نادیده می‌گیرند و سعی دارند ما را از حقوقمان محروم کنند. ایران راه را بر دیپلماسی نبسته است ولی در عین حال شرط را این گذاشته که از حقوق هسته‌ای بهره‌مند باشد.

آیا غرب از موضع قدیمی خود، عقب‌نشینی خواهد کرد یا سیاست‌های جدیدی را مورد توجه قرار خواهد داد؟

حرکت ایران در غنی‌سازی سوخت، واکنشی به تداوم سیاست خشن کشورهای غربی در قبال فضای دیپلماتیک موجود بود. کشورهای غربی با طرح پیشنهادهای غیرمعقول راه مذاکره را بستند و ایران برای رسیدن به حق خود تلاش کرد با توجه به دستاوردهای داخلی سیاست‌های جدیدی اتخاذ کند. البته ما دیدیم که غربی‌ها در قبال چنین تصمیماتی، مواضع خود را تعدیل کردند و معتقدم اگر ایران به 20 درصد برسد، به همان میزان مواضع این کشورها وادار به تعدیل خواهد شد. آمریکا و انگلیس در راس کشورهایی هستند که معتقدند باید ایران را تحریم و قطعنامه تازه علیه ایران صادر کرد ولی چیزی که آنها را دچار تعلل کرده، مربوط به تردید آنها در قبال میزان کارآمدی این سیاست‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها