معاون وزیر مسکن و شهرسازی:

واحدهای مسکونی با معماری ایرانی و اسلامی طراحی می‌شود

گروه اقتصاد: معاون شهرسازی و معماری وزیر مسکن گفت: تعیین الگوهای ساخت و ساز مسکونی با اقلیم متفاوت در چند ماه اخیر در دستور کار قرار گرفته است تا واحدهای مسکونی با معماری ایرانی و اسلامی طراحی شود. میرمحمد عزاوی، دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به این که قوانین شهرسازی ایران به روز نیست و نیاز به بازنگری دارد، گفت: در قانون برنامه چهارم توسعه تکلیف شد تا وزارت مسکن و شهرسازی قانون جامع شهرسازی و معماری کشور را تدوین کند که متاسفانه زمانبر شد و مراحل تدوین آن هم‌اکنون در حال انجام است.
کد خبر: ۳۱۰۰۱۹

وی افزود: امیدواریم متن اصلی پیش‌نویس قانون که در شورای عالی شهرسازی تصویب شد تا 6 ماهه اول سال آینده محقق شود.

غراوی گفت: از آنجا که قوانین شهرسازی ایران به روز نبود کوشیدیم با بهره‌گیری از قوانین شهرسازی کشورهای توسعه‌یافته و اسلامی مانند اندونزی و مالزی این قوانین را به روز کنیم.

وی با اشاره به این که قانون جامع شهرسازی و معماری کشور بر اساس مطالعات قوانین روز دنیا در حال تدوین است، تصریح کرد، پس از تدوین و تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی این قوانین قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

غراوی افزود: بازنگری مناسب‌سازی فضای شهری و روستایی برای معلولان و سالمندان و احیای بافت‌های فرسوده و ممانعت از گسترش و توسعه شهرها در شورای عالی معماری و شهرسازی تدوین و تصویب شده است. معاون شهرسازی و معماری وزیر مسکن تاکید کرد: تعیین الگوهای ساخت و ساز مسکونی با اقلیم متفاوت در چند ماهه اخیر در دستور کار قرار گرفت تا واحدهای مسکونی با معماری ایرانی و اسلامی طراحی شود.

وی ادامه داد: برای این کار 16 تیپ نقشه به عنوان الگو در اختیار سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها قرار گرفته تا با همکاری سازمان نظام مهندسی ایران این الگوها در اختیار مردم قرار بگیرد.

به گفته غراوی، در حال حاضر از 1042 شهر موجود در کشور 258 شهر دارای طرح جامع، 737 شهر دارای طرح هادی و 46 شهر دارای طرح‌های هادی روستایی هستند.

این مقام مسوول افزود: نبود طرح «آمایش سرزمین» یک طرح بالادستی محسوب می‌شود، ایجاد نقص و ایراد در اجرای طرح‌های پایین‌دستی را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، مسوولیت تهیه طرح آمایش سرزمین را به عهده دارد و پیش از این نیز سازمان برنامه و بودجه این وظیفه را به‌عهده داشت.

غراوی گفت: طرح آمایش سرزمین حوزه مطالعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز دربر می‌گیرد که در وظایف وزارت مسکن و شهرسازی تعریف نشده و به هر حال تهیه این طرح، ملاک عمل برای این وزارتخانه در زمینه طرح‌های توسعه عمرانی شهری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها