وزیر بازرگانی:

برای کاهش قیمت تمام شده دنبال مباحث تعزیراتی نیستیم

گروه اقتصاد: وزیر بازرگانی دیروز مهمان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران بود و علاوه بر شنیدن انتقادات فعالان بخش خصوصی، به ارائه گزارشی از سفر خود به نشست وزیران سازمان تجارت جهانی و همچنین تشریح سیاست‌های وزارت بازرگانی برای چگونگی جلوگیری از واردات کالاهای غیرکیفی و کاهش‌قیمت تمام شده پرداخت. به گزارش خبرنگار ما، مهدی غضنفری دیروز در نشست خود با فعالان بخش خصوصی اتاق بازرگانی گفت: موضوع واردات همانند موضوع صادرات است که در 20 سال پیش خیلی‌ها نگاه منفی به آن داشتند اما بتدریج این نگاه تغییر کرد.
کد خبر: ۲۹۹۱۱۵

وی با بیان این که نمی‌توان به هر کالای وارداتی اتهام ضد دامپینگ زد، گفت: قانون برنامه چهارم توسعه اجازه نمی‌دهد که منعی برای واردات ایجاد شود و باید تنها مسیرهای قانونی را در این زمینه طی کرد. وی گفت: نهضت کاهش قیمت تمام شده با قیمت‌گذاری کالا که با شلاق و تعزیرات سروکار دارد، تفاوت دارد، لذا ما به دنبال آن هستیم قیمت تمام شده اعلام شده با تعامل و تفاهم کاهش پیدا کند و این نهضت به دنبال مباحث تعزیراتی نیست.

وزیر بازرگانی در مورد نهضت کاهش قیمت تمام شده گفت: تا زمانی که نتوانیم این موضوع را به یک چالش تبدیل کنیم رقابت در تولید و صادرات صورت نخواهد گرفت. ما تصمیم گرفته‌ایم به جای سخنرانی‌های طولانی در این مورد کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم و باید اعضای بخش خصوصی هم در این نهضت همفکری کنند. وی درخصوص سیاست‌های این وزارتخانه برای جلوگیری از واردات کالاهای غیرکیفی گفت: هرچند موسسه استاندارد می‌تواند لیست کالاهای بی‌کیفیت را بدهد اما خیلی از کالاهای بنجول در بازار یافت می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد تشکل‌های واردات کشور گفت: واردکنندگان باید در مقابل کاری که می‌کنند پاسخگو باشند و باید برای تشخیص کالاهای سره از ناسره به وسیله واردکنندگان مسیر واردات کالاهای غیرکیفی را ببندیم. وزیر بازرگانی گفت: ما باید تنظیم بازار فعلی را به تنظیم بازار پایدار تبدیل کنیم، لذا باید برای رسیدن به این اهداف از اصناف، بخش خصوصی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی بهره ببریم.

وزیر بازرگانی همچنین در رابطه با نشست سازمان تجارت جهانی گفت: سازمان تجارت جهانی شاید تنها سازمانی باشد که برای عضویت در آن فقط درخواست عضویت و دارا بودن شرایط کافی نیست و نیاز به توافق با تک تک اعضای آن دارد.وی افزود: در نشستی که اخیرا برگزار شد عنوان کردیم که هر چه زمان می‌گذرد شرایط برای الحاق سخت‌تر می‌شود که البته این بحث‌ها غیرسیاسی است.

کاهش قیمت گوشت قرمز تا دو هفته آینده

غضنفری همچنین در حاشیه این نشست در رابطه با قیمت گوشت قرمز گفت: تا دو سال پیش تنظیم بازار گوشت به عهده وزارت بازرگانی بود، اما به واسطه ارتباطی که بین تنظیم بازار این کالا و وزارت جهادکشاورزی وجود دارد، این وظیفه به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است.

وی با اشاره به جلسه‌ای که در استانداری تهران برای تنظیم بازار گوشت قرمز تشکیل شده است، گفت: با کارگروهی که در این زمینه تشکیل شده و اقداماتی که وزارت بازرگانی در این زمینه شروع کرده در 2 هفته آینده گوشت ارزان می‌شود.

گرانی با دستورات سیاسی رفع نمی‌شود

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران که دیروز در این نشست حضور داشت، به عنوان اولین نماینده بخش خصوصی در اتاق تهران گفت: همیشه وضعیت به گونه‌ای بوده که گران شدن کالاها را متوجه وزارت بازرگانی دانسته‌اند این در حالی است که ریشه عوامل گرانی فراموش می‌شود به عبارتی با این کار ریشه گرانی در جای خودش باقی می‌ماند و ما به دنبال گران فروش می‌رویم.وی افزود: نمی‌شود از طرح تحول حرف بزنیم و به روح آن وفادار نباشیم. اجرای این طرح نباید این طور باشد که وقتی طرح در مرحله اجرا قرار گرفت، مثلا از وزیر بازرگانی خواسته شود که بگیر و ببند راه بیندازد.اسدالله عسکراولادی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: حذف یارانه‌ها راه پرمخاطره‌ای است و در مورد کاهش قیمت تمام شده نیز باید بگویم ما مدت‌هاست که منتظر این نسخه بودیم؛ اما قیمت تمام شده را به این آسانی نمی‌توان پایین آورد.

وی در مورد صادرات گفت: ظاهرا وزارت بازرگانی به این نتیجه رسیده که صادرات مشکلی ندارد؛ این در حالی است که صادرکنندگان دوره سختی را می‌گذرانند. هر چند 4 ماه از زمان شروع کار وزیر جدید گذشته، اما هنوز برای صادرات قدم‌های اولیه برداشته نشده و در برنامه پنجم نیز نمی‌دانیم چه می‌خواهیم انجام دهیم.

پدرام سلطانی، عضو اتاق تهران نیز گفت: هیچ نقدی را نباید توهین فرض کرد و اگر حرفی زده شود، بخش دولتی نباید فکر کند که می‌خواهیم آن را تخطئه کنیم.

وی در مورد نهضت کاهش قیمت تمام شده گفت: این موضوع پرداختن به معلول است نه تمرکز بر علت‌ها. روزی از بهبود فضای کسب و کار و روزی هم از تثبیت نرخ ارز و امروز از نهضت کاهش قیمت‌ها سخن گفته می‌شود. اگر مسائل و مشکلاتی که قبلا روی آن فکر کرده بودیم را رفع‌کنیم، آن موقع دیگر نیازی نیست در جاده‌های فرعی بپیچیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها