دبیر علمی چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر:

اخوان ثالث و قیصر امین‌پور لایق جایزه نوبل بودند

گروه فرهنگ و هنر: بیش از یکماه مانده به آغاز چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، مرتضی امیری اسفندقه از این جشنواره به عنوان محلی برای نشان دادن ظرفیت‌های شعر پارسی به جهان نام برد. دبیر علمی چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در گفتگو با فارس با بیان این‌که دنیا فهم صحیحی از ادبیات معاصر ایران ندارد، گفت: تمام تلاش ما در این دوره مصروف بر شناخت شعر پارسی است و این جشنواره بیشتر از آنکه به دنبال این باشد که چه کسی نفر اول است، می‌خواهد ادبیات را به رخ بکشد و اثبات کند که کلام در ایران و بلکه در تمام جهان هنوز در رتبه نخست قرار دارد و حرف اول را می‌زند.
کد خبر: ۲۹۸۸۹۰

وی در پاسخ به انتقاد گروهی که هنرمندان و شاعران را در انجام کارهای اجرایی ناموفق می‌دانند، عنوان کرد: درست است که اهالی کلام، مرد کارهای اجرایی نیستند، اما کسانی که می‌خواهند کار اجرایی کنند باید اهل ادب باشند و با مطالعه و تلاش به شناخت ادبی برسند.دبیر علمی جشنواره شعر فجر با اشاره به توانمندی‌های ناشناخته مانده شعر پارسی گفت: به گمان من ظرفیت شعر و ادب در ایران اسلامی ما آن قدر بالاست که اگر نظر به پالایش و پاکی آن داشته باشیم نه هر سال بلکه هر 3 ماه یک بار می‌توان جشنواره‌ای نظیر جشنواره شعر فجر برای آن برگزار کرد.وی ادامه داد: شعر امروز ایران و ظرفیت‌های نهفته و بالفعل آن را دست کم نگیریم، من به جد معتقدم که ما در میان همین شاعران موسوم به انقلاب نوبلیست داشتیم اگرچه خود ما هرگز به دنبال آن نبوده‌ایم و دنیا هم فهم صحیحی از ادبیات ما ندارد.اسفندقه از قیصر امین‌پور به عنوان یکی از شاعران طراز اول شعر پارسی یاد کرد و گفت: او یک نوبلیست بود که در جوانی به واسطه شعرهای پیراسته و بلندش می‌توانست بر بلندای شعر جهان قرار بگیرد. از او که بگذریم اخوان ثالث به طور قطع یک نوبلیست بود.

وی با اشاره به تفاوت‌های این دوره جشنواره با دوره‌های پیشین گفت: توجه به اشعار محلی در این دوره از جشنواره شعر فجر به عنوان یکی از رویکردهای جدی و جدید است. تمام استان‌ها موظف شده‌اند که شعرهای محلی را تحویل بگیرند و آن را بررسی کنند و در جشنواره‌های استانی‌شان با دعوت از آن شاعران، شعرهایشان را نقل و نقد کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها