تابوسازی در نامبردن از سرطان پستان، مانعی برای اطلاع رسانی صحیح

ضرورتهای فرهنگی مقابله با شایعترین سرطان زنان

بدون تردید باید گفت «سرطان پستان» غیر از آن که یک بیماری‌ است که ممکن است به مرگ منجر شود، یک موضوع بسیار مهم و ‌عمیق انسانی است که برتمام شاخص‌های عاطفی و خانوادگی فرد و جامعه آسیب وارد می‌کند؛ آسیب‌هایی که جبران آن آسان نیست.‌ به همین علت است که گروه‌های مختلف جهانی با نامگذاری اکتبر به عنوان ماه جهانی آگاهی بخشی در خصوص این نوع سرطان، تلاش می‌کنند آگاهی زنان را در مورد «سرطان پستان» افزایش دهند.
کد خبر: ۲۹۰۷۶۸

پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که درمان «سرطان پستان» با فرض این‌که بدن کاملا از بافت سرطانی پاک شود و با شیمی ‌درمانی یا پرتو درمانی و ادامه‌ دارو درمانی تا سال‌ها کنترل شود و بیمار هم زنده بماند، در زندگی طبیعی اختلال به وجود می‌آورد که ‌سلامت روانی‌اش را تضعیف می‌کند یا از او می‌گیرد.‌

یک زن جوان ایرانی، چه همسر داشته باشد چه نداشته باشد، به دلیل وجود تابوهای نادرست فرهنگی و عدم دریافت آموزش‌های لازم برای انجام معاینات شخصی در منزل و نداشتن فرهنگ مراجعه به پزشک، بیش از زنان دیگر کشورها در معرض خطر مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری قرار دارد. زنان ایرانی به دلیل شرایط ذکر شده و ترس از نقص و از بین رفتن جاذبه‌های زنانه ترجیح می‌دهند بیماری خود را مخفی کنند.

این امر نادرست، علاوه بر خطرناک‌تر کردن بیماری با گذشت زمان، اغلب به بیمارهایی نظیر روان‌پریشی منجر می‌شود.‌

مادران زمانی به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند که در حال تربیت فرزندانشان برای ورود به اجتماع هستند و همین می‌تواند بنیان خانواده و اجتماع را تحت تاثیر قرار دهد.

سرطان پستان قابل درمان است، اگر در تشخیص به هنگام و درمان آن اهمال نکنیم

از این روست که آگاهی بخشی به همه بانوان ایرانی برای انجام معاینات منظم، غربالگری و بیماری‌یابی و آموزش همسران و خانواده‌های مبتلایان به سرطان پستان درخصوص چگونگی مواجه با فرد بیمار از مهم‌ترین و انسانی‌ترین وظایف نهادهای اجتماعی، بهداشتی درمانی و همچنین کانون‌ها و تشکل‌های مربوط به زنان است. ‌متاسفانه این بیماری اسمش از خودش ترسناک‌تر است، ولی برای آن که بیمار این را ‌بفهمد به کمک نیازمند است. برنامه‌ریزی‌های دولتی و کمک‌های داوطلبانه مردمی، همچنین رفتار سنجیده‌ اطرافیان بیمار، بر مقاومت آنها می‌افزاید.

ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه، بخصوص از طریق رسانه‌ها و صداوسیما امری مهم تلقی می‌شود و همکاری مسوولان را می‌طلبد تا از واژه «پستان» تابویی برای جامعه ساخته نشود که عدم اطلاع‌رسانی را به دنبال داشته باشد. همچنین، نباید به خاطر حجب و حیا در به کار بردن واژه «پستان» این بیماری در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

بحث اطلاع‌رسانی از لحاظ انسانی، مذهبی و ملی رسالتی بس عظیم است زیرا باعث توجه و مراجعه هر چه بیشتر زنان هنگام مواجهه با بیماری در مراحل پایین می‌شود و بهبود آسان‌تر، سریع‌تر و قابل حصول‌تر خواهد شد.

به یاد داشته باشیم که سرطان پستان قابل درمان است، اگر در تشخیص به هنگام و درمان آن اهمال نکنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها