jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۲۸۹۲۱۳   ۳۰ مهر ۱۳۸۸  |  ۱۹:۰۰

آیا فکر نمی‌کنید زمان آن رسیده باشد که به خورشید جدی‌تر فکر کنیم و به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های تامین انرژی برای آینده و دستیابی به آینده‌ای روشن‌تر برای زمین به آن نگاه کنیم؟ درباره انرژی خورشیدی همواره نکاتی کلیدی مطرح شده‌اند: این‌که انرژی‌ای که از این ستاره رها می‌شود بسیار زیاد و در عین حال کاملا پاک است. بشر از مدت‌ها پیش به این نتیجه رسیده که تکیه بر منابعی نظیر گازهای طبیعی، نفت و ذغال‌سنگ می‌تواند خطری جدی برای آینده و به معنی در معرض تهدید قرار دادن حیات آیندگان باشد. در حقیقت، آنچه که به عنوان تبعات منفی استفاده از این منابع پایان‌پذیر مطرح می‌شود، به تدریج جامعه جهانی را نگران می‌کند.

در حال حاضر نیز تغییرات جوی به عنوان پیامد منفی و نامیمون این فرآیند در نظر گرفته می‌شود. از چند دهه پیش، این ضرورت از سوی نهادهای علمی و تحقیقاتی جهان مورد تاکید قرار گرفته که به جای تکیه بر منابع سوختی ناپایدار و پایان‌پذیری نظیر سوخت‌های فسیلی، به آسمان دقت کنیم و از خورشید به عنوان منبع بی‌پایانی از انرژی پاک استفاده کنیم. در این میان تغییر استراتژی‌ها در عرصه‌های گوناگون امری ضروری است. بسیاری از محققان معتقدند بدون تغییر تکیه‌گاه اقتصاد نوین از منابع سوختی فسیلی به سایر منابع پاک ازجمله خورشید، تغییر استراتژی بی‌معنی خواهد بود. عقیده بر این است که زمین نیازمند نگاه تازه‌ای درخصوص کیفیت مراقبت از آن است. بیش از چندین دهه است که استفاده از سوخت‌های فسیلی به اوج خود رسیده است. در حالی که در سال‌های اخیر بر استفاده از منابع پاک انرژی تاکید می‌شود، تحرکات در این زمینه همواره کند و پراکنده بوده و هیچگاه پاسخگوی نیازهای گسترده بشری نبوده است. در این سال‌ها، تولید نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی چاره‌ای بوده است که محققان آن را تنها یک گام در راه طولانی تکیه گسترده بر انرژی خورشیدی می‌دانند؛ گامی که با تغییر نگاه در سطح کلان اقتصادی می‌تواند به گام‌هایی بزرگ و بیشتر تبدیل شود.

مترجم: سعید حسینی
* مقاله‌نویس سایت علمی تحقیقاتیMotherEarth

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

ساعت چهار بار نواخت.../به مادرم گفتم: «دیگر تمام شد»/گفتم: «همیشه پیش از آن‌که فکر کنی اتفاق می‌افتد/باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم...»

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

موفق‌ترین محتواها را باید در اوج تمام کرد و نباید این‌طور باشد که آن‌قدر یک برنامه را ادامه دهند که بیننده یا شنونده، زده شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر