jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۲۸۵۷۷۰   ۱۵ مهر ۱۳۸۸  |  ۰۰:۱۰

استفاده از عبارت غیرتهران به جای واژه معمول شهرستان از آن روست که به شخصه و در تمامی ‌وجوه زندگی، اعتقادی به تقسیم ایرانیان به 2 دسته تهرانی و شهرستانی نداشته و این بخش‌بندی غیرعادلانه را صرفاً یک سوءتفاهم می‌دانم. یکی از آفتهای سیاستهای برنامه‌ریزان هنری بویژه در حوزه تئاتر نیز متأثر از همین سوءتفاهم بوده و ماحصل آن نیز نهادینه شدن تبعیض میان هنرمندان تئاترتهران و غیرتهران از طریق اتخاذ تصمیماتی اشتباه است. از شیوه چینش آثار نمایشی گروه‌های تهرانی و غیرتهرانی در جشنواره‌های مختلف تئاتر (که بحثی جداگانه می‌طلبد) تا اختصاص بودجه‌های حمایتی و یارانه‌های دولتی به تولیدات نمایشی در پایتخت و بی‌نصیب بودن دیگر شهر‌ها از آن، همه چیز حکایت از این نگاه دوگانه دارد.

متاسفانه چنین تبعیضی در انجمن هنرهای نمایشی ایران نیز رخ داد که به عنوان نمونه باید به انعقاد تفاهم‌نامه انجمن هنرهای نمایشی ایران با ادارات کل ارشاد استان‌ها اشاره کرد. بر اساس این تفاهم‌نامه، هر استان برای تمامی‌ فعالیت‌های نمایشی خود در طول یک سال، مبلغی معادل 25 میلیون تومان دریافت می‌کند؛ رقمی‌ که فقط برای تولید و اجرای یک یا دو نمایش در تهران هزینه می‌شود. سال گذشته چنین رویه‌ای اجرا و امسال هم پیگیری شد.

متاسفانه از چند ماه پیش این تبعیض، شکلی بسیار جدی‌تر به خود گرفته و مصوبه‌ای جدید برای تئاتر تهران با نام قرارداد خرید خدمات هنری شکل گرفته که به آن قرارداد تیپ نیز گفته می‌شود. در این مصوبه، هنرمندان تئاتر در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف درجه‌بندی شده و بر آن اساس دستمزد دریافت می‌کنند.

با در کنار هم قرار دادن تفاهم‌نامه انجمن هنرهای نمایشی ایران با استان‌ها و قرارداد خرید خدمات هنری در تهران و سپس انجام مقایسه‌ای ساده میان آن، واقعیتی نه‌چندان زیبا خودنمایی می‌کند. طبق تفاهم‌نامه انجمن هنرهای نمایشی با استان‌ها، اگر برای هر سال در هر استان حداقل 5کارگاه آموزشی، 2 نشست تخصصی، یک طرح پژوهشی یا چاپ یک نمایشنامه را ( آن هم در بدترین وضعیت) در نظر بگیریم، حداقل یک‌سوم از رقم 25 میلیون ‌باید صرف این فعالیت‌ها شده و دوسوم دیگر مبلغ اختصاص یافته که معادل 17میلیون تومان می‌شود به حمایت از تولید و اجرای حدود 50 نمایش در هر استان اختصاص می‌یابد؛ یعنی برای هر نمایش320 هزار تومان!

بـرهـمـیـن‌اسـاس ، دسـتـمـزد عـوامل نمایش را نیز می‌توان بسادگی تخمین زد؛ مثلاً دستمزد هر بازیگر درجه 1 حداکثر 50 هزار تومان می‌شود؛ در حالی که بر اساس قرارداد خرید خدمات هنری، دستمزد بازیگران تئاتر تهران از پنج میلیون و چهارصد هزار تا900 هزار تـومـان برای هر کار است. دستمزد کارگردان، نویسنده، طراح صحنه و لباس، آهنگساز و هزینه‌های مربوط به تأمین اقلام مورد نیاز نمایش‌ها نیز چنین شرایطی دارند.

اگرچه مبالغ پرداختی به هنرمندان تهرانی نیز چندان زیاد نیست، اما پرسش اساسی این است که چرا میان آنان که در پایتخت کار می‌کنند و کسانی که در شهرستان‌ها چراغ این هنر را زنده نگاه داشته‌اند، فاصله اینقدر باید زیاد باشد. به راستی فاصله میان تئاتر تهران و غیرتهران چقدر است؟ دلیل آن چیست؟حرفه‌ای بودن؟ این حرفه‌ای بودن چگونه به وجود آمده است ؟! اگر این شرایط برای هنرمندان تئاتر غیرتهران نیز ایجاد شود آیا آنها نیز حرفه‌ای نخواهند شد و آیا خیل عظیمی‌ از هنرمندان حرفه‌ای غیرتهرانی که در این شهر فعالیت می‌کنند به شهرهای خود بازمی‌گردند! تـئـاتـر تهران و غیرتهران از ابتدا جدا ازهم نبودند. اشتباه‌های پیاپی این فاصله را ایجاد کرد و روز به روز بر شکاف میان آنها افزود. آیا وقت آن نرسیده که از اشتباهات گذشته درس بگیریم؟

مهدی رمضانی

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
گردش بیشتر جهش بیشتر

گردش بیشتر جهش بیشتر

شرایطی که امروز در کشور شاهد آن هستیم، بدون شک نشان‌دهنده وجود و گسترش ویروس جهش‌ یافته انگلیسی است؛ آن‌قدر که در آزمایش‌های جدیدی که انجام می‌دهیم، غالب بودن سویه انگلیسی ویروس درنتیجه آنها کاملا مشهود و مشخص است؛ اتفاقی که متاسفانه با مدیریت نادرست و تصمیمات بسیار نابخردانه در ستاد کرونا اتفاق افتاد و موجب شد ویروس جهش‌یافته در تمام کشور شیوع پیدا کند و همه شهرها را در بربگیرد.

همچنان خوشبین نیستیم

همچنان خوشبین نیستیم

بعد از برگزاری چند جلسه از مذاکرات کمیسیون برجام باید گفت که همچنان برای خوشبینی نسبت به ثمربخش بودن این مذاکرات زود است و ما مثل گذشته خوشبین نیستیم.

بیم و امیدهای روزهای کرونا زده

بیم و امیدهای روزهای کرونا زده

این روزها، روزهای سختی است. روزهایی که برگشتیم به محدودیت‌های پاییز ۱۳۹۹. روزهایی که آژیر قرمز کرونا یک‌بار دیگر در سراسر کشور به صدا در آمده است اما این بار سخت‌تر و نگران‌کننده‌تر. ابتلاها خانوادگی و سرعت انتقال بالا رفته است.

گفتگو

بیشتر
کار ناتمام محققان با آرسیبو

مدیر عملیاتی تلسکوپ رادیویی ساردینیا در گفتگو با جام‌جم از داغ‌ترین حوزه‌های مطالعاتی در اخترشناسی رادیویی می‌گوید

کار ناتمام محققان با آرسیبو

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر