مقام‌های مسئول انتخاباتی افغانستان اعلام کردند که روند بازشماری آرای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که 20 اوت برگزار شد، از روزدوشنبه ‌آغاز شده است.
کد خبر: ۲۸۴۹۶۳

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های مسئول انتخاباتی افغانستان با اعلام این‌که بازشماری آرای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور آغاز شده است، از اعلام نتایج نهایی انتخابات تا اواخر هفته آینده خبر دادند.

کمیته انتخاباتی افغانستان پیش از این دستور بازشماری 10درصد از حوزه ‌های رای‌گیری این کشور را به دلیل گزارش‌های گسترده‌ای که از احتمال تقلب در انتخابات منتشر شده بود، صادر کرده بود.

زکریا بارکزای، معاون مدیر کمیسیون انتخاباتی افغانستان اعلام کرد که بازشماری آرا در کابل که از سه‌ هزار و 498 حوزه اخذ رای در کل افغانستان، 274 حوزه در آن قرار دارد، آغاز شده است و احتمال می‌رود این روند در 84 مرکز رای‌گیری دیگر نیز دنبال شود.

بارکزاری ادامه داد که بازشماری آرا حدود سه روز زمان می‌برد و احتمال می‌رود کمیته انتخاباتی تا آخر هفته آینده نتایج انتخابات را اعلام کند.

بر مبنای نتایج اولیه، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری فعلی افغانستان 54.6 درصد از آرا را از آن خود کرده و نیازی به برگزاری دور دوم انتخابات وجود ندارد.

با این وجود بازشماری آرا می‌تواند میزان آرای کرزای را به کمتر از 50 درصد کاهش دهد و پای عبدالله عبدالله، کاندیدای دیگر انتخابات و نفر دوم پس از کرزای را به عرصه رقابت‌ها باز کند.

بارکزاری گفت که در صورتی‌که بازشماری آرا منجر به برگزاری دور دوم انتخابات شود، رای‌گیری بعدی باید بین دو تا سه هفته بعد از اعلام نتایج نهایی مرحله اول برگزار شود.

ایلنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها