سیداحمد خاتمی:

انتخاب مشایی، بی‌توجهی به نظرات مراجع تقلید و نخبگان است

گروه سیاسی: عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد شدید از انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد که این انتصاب را با توجه به حساسیت به جایی که مراجع تقلید، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و تعداد کثیری از فرهیختگان داشته‌اند، نوعی دهن‌کجی به مراجع عظام تقلید و نخبگان دیگر می‌داند. آیت‌الله سیداحمد خاتمی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به انتصابات اخیر کابینه دهم افزود: حقیقت این است که رئیس‌جمهور در انتخاب همکاران خود آزاد است، لیکن نکته‌ مهم این است که رئیس‌جمهور محترم که با آرای بیش از 24 میلیون انتخاب شده و تعداد فراوانی از روحانیون معظم در انتخابات از ایشان حمایت کرده‌اند، بایستی حساسیت‌های موجود را نیز در نظر بگیرند.
کد خبر: ۲۶۷۲۹۷

وی ادامه داد: من در گذشته شایعاتی می‌شنیدم که جناب رئیس‌جمهور بنا دارند آقای مشایی را به عنوان معاون اول خود انتخاب کنند، ولی باور نمی‌کردم با توجه به حساسیت‌های موجود که شخص رئیس‌جمهور نیز از آن اطلاع دارند، این انتصاب صورت بگیرد؛ اما در کمال ناباوری این خبر در رسانه‌ها اعلام شد.

خاتمی ادامه داد: نکته‌ دیگر این است که این دوره از نظر قانونی آخرین دوره پیاپی آقای احمدی‌نژاد برای ریاست‌جمهوری است؛ ولی قطعا آخرین دوره اصولگرایی نیست و نباید به گونه‌ای باشد که اصولگرایی را دچار چالش کند. عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: با توجه به حساسیت‌های مراجع عظام تقلید و بسیاری از مشتاقان انقلاب اسلامی این انتصاب را مناسب نمی‌دانم و تقاضا می‌کنم آقای احمدی‌نژاد قبل از این که موج انتقادات گسترده شود، در این مورد تجدیدنظر کند.

خاتمی همچنین با اشاره به زمان برخی انتصابات مربوط به کابینه دهم اظهار کرد: با توجه به این که آقای احمدی‌نژاد در حال حاضر رئیس‌جمهور دوره‌ نهم است و پس از تنفیذ رئیس‌جمهور دوره دهم خواهند بود، بعد از تنفیذ رهبری می‌توانند به صورت قانونی انتصاب داشته باشند و به نظر می‌رسد این اعلام قدری عجولانه محسوب می‌شود. وی در عین حال گفت: این انتقاد و نظر هرگز به معنای آن نیست که ارزش‌های دولت کمرنگ شود. ما به دلیل این که موفقیت دولت را می‌خواهیم این تذکر را به صورت خیرخواهانه به دولت محترم می‌دهیم.

حساسیت ایجاد می‌شود

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم نیز در واکنش به انتصاب رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور گفت: فکر می‌کنم اگر این انتصاب انجام نمی‌شد بهتر بود؛ زیرا در جامعه حساسیت‌های زیادی روی آقای مشایی وجود دارد.

حمید رسایی در گفتگو با ایسنا با بیان این‌که انتصاب معاونان از جمله اختیارات رئیس‌جمهور است و نیازی به رای مجلس ندارد، افزود: اما چه خوب بود آقای احمدی‌نژاد در این انتصاب‌ها بویژه انتصاب معاون اول توجه بیشتری نه تنها به مجلس، بلکه به افکار عمومی می‌کرد؛ زیرا در مورد آقای مشایی حساسیت‌هایی در جامعه برانگیخته شده است و افرادی نسبت به مواضع و افکار وی حساسیت پیدا کرده‌اند و معترضند که بخشی از این اعتراضات و حساسیت‌ها بجا و درست است.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم گفت: به نظر بنده این انتصاب، یعنی ارتقای جایگاه مشایی به معاون اولی خیلی همراه با افکار عمومی نیست و حتی می‌توان گفت بسیاری از همراهان و کسانی که به مشی و سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد معتقدند نسبت به این انتصاب به نوعی اعتراض دارند.

وی افزود: حتی مناسب بود این انتصاب‌ها بعد از مراسم تنفیذ صورت می‌گرفت؛ زیرا هنوز این مراسم تحلیف و تنفیذ انجام نگرفته است. البته این به معنای آن نیست که هر انتصابی در این مقطع تاریخی غیرمشروع است؛ زیرا به هر ترتیب آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور است و هنوز تنفیذ قبلی ایشان پابرجاست و استمرار دارد، اما با توجه به این‌که انتخابات برگزار شده بود، بجا بود که بعد از این مقطع این انتصاب‌ها انجام می‌گرفت.

وی گفت: البته انتصاب‌های دیگر از جمله بنیاد شهید، ‌سازمان ملی جوانان و سازمان انرژی اتمی انتصاب بجا و مناسبی بود و امیدواریم انتصاب‌های دیگر و همچنین کابینه‌ای که معرفی می‌شود از شاخص‌ها و ویژگی‌های لازم برخوردار باشد تا مجلس هم بتواند همکاری و همراهی در رای ای که می‌خواهد به کابینه بدهد، داشته باشد.

علما این مساله را برنمی‌تابند

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد شدید از معرفی رحیم مشایی به عنوان معاون اول رئیس جمهور، از احمدی‌نژاد خواست تا اصلاح و بازنگری جدی در این خصوص انجام دهد. حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر در گفتگو با مهر، انتخاب اسفندیار رحیم مشایی از سوی رئیس‌جمهور به عنوان معاون اول را برخلاف انتظار دلسوزان نظام دانست و افزود: مراجع عظام، علما و بسیاری از علاقه مندان احمدی‌نژاد این مساله را برنخواهند تابید. وی با تاکید بر این‌که در این انتخابات سرمایه‌گذاری عظیمی شده است، عنوان کرد: رئیس‌جمهور با انتخاب نامناسب رحیم مشایی به عنوان معاون اول، موقعیت دولت دهم را تضعیف کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مشایی از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست، متذکر شد: بودن مشایی در سمت معاون اولی برای دولت دهم چالش برانگیز خواهد بود. وی یادآور شد: این موضوع به جایگاه دولت دهم لطمه خواهد زد.

اعتراض به انتخاب مشایی

جمعی از حامیان رئیس‌جمهور در جنبش عدالتخواهی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به احمدی‌نژاد خواستار تجدیدنظر رئیس جمهور در انتخاب اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول وی ‌شدند. اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نامه‌ای به رحیم‌مشایی تاکید کرد مصلحت امروز جریان اصولگرایی و تحقق آرمان‌های امام راحل را در استعفای هر چه زودتر شما از سمت معاونت اول ریاست جمهوری می‌دانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها