مصرف زیاد گوشت، عامل افزایش ابتلای مردان به سرطان پروستات

گروه سلامت: نایب رئیس انجمن اورولوژی ایران با تاکید بر لزوم انجام معاینات سالیانه مردان 50 سال به بالا به منظور تشخیص بموقع سرطان پروستات، در عین حال مصرف زیاد گوشت و مواد پروتئینی را از جمله عوامل افزایش شانس ابتلای مردان به سرطان پروستات عنوان کرد. دکتر محمدعلی زرگر در گفتگو با ایسنا، سرطان پروستات را از شایع‌ترین بیماری‌های مردان و یکی از سرطان‌های دستگاه ادراری عنوان کرد و گفت: با افزایش سن، شانس ابتلا به سرطان پروستات بیشتر می‌شود؛ به طوری که در سنین 85 تا 90 سالگی تقریبا تمام مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.
کد خبر: ۲۵۴۱۶۹

وی ادامه داد: این در حالی است که این امر به آن معنا نیست که سرطان پروستات در همه مبتلایان به آن، خطرناک است. این بیماری می‌تواند از رشد آهسته‌ای برخوردار باشد. سرطان پروستات در سنین پیری با طول عمر و زندگی فرد منافاتی ندارد.

دکتر زرگر با بیان این‌که ثابت شده سرطان پروستات، ارثی و فامیلی است، گفت: به این ترتیب شانس بروز سرطان پروستات در افرادی که پدر آنها به این نوع سرطان مبتلا بوده، 2 برابر و شانس بروز در افرادی که عمو یا دیگر بستگان درجه یک آنها به آن مبتلا بوده‌اند، 9 برابر بیشتر از سایرین است.

این فوق‌تخصص اورولوژی، سرطان پروستات را قابل شناسایی و درمان عنوان کرد و گفت: سرطان پروستات در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، صددرصد قابل درمان است. با اندازه‌گیری سطح PSA خون، سرطان پروستات قابل شناسایی است. بنابراین لازم است سطح PSA خون مردان از سن 50 سالگی به صورت سالانه اندازه‌گیری شود. همچنین افرادی که در بستگان درجه یک آنها سابقه بروز سرطان پروستات وجود دارد، لازم است از سن 40 سالگی هر سال سطح PSA خونشان اندازه‌گیری شود.

وی ادامه داد: علاوه بر فاکتور وراثت، مصرف زیاد مواد پروتئینی و گوشت و کاهش سلنیوم خون، شانس ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. در صورتی که شانس ابتلا به این نوع سرطان وجود داشته باشد، سلنیوم می‌تواند به عنوان ماده کمکی، نقش پیشگیری داشته باشد.

نایب رئیس انجمن اورولوژی با تاکید بر ضرورت انجام فرهنگسازی‌های لازم به منظور معاینه سالانه و اندازه‌گیری سطح PSA خون مردان از سنین 50 سالگی گفت: معاینه سالانه و اندازه‌گیری PSA خون، 2 رکن اصلی در تشخیص سرطان پروستات است. در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود،‌ انجام جراحی و رادیوتراپی هر دو به یک میزان از موفقیت درمانی برخوردارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها