شهر خوانسار، با قدمتی قبل از اسلام

خوانسار یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است که سابقه‌اش به قبل از اسلام برمی‌گردد و گویش مردم این منطقه که اکثر لغات آن به زمان ایران باستان باز می‌گردد بیانگر قدمت تاریخی این شهر است.
کد خبر: ۲۴۱۵۳۱

به گزارش فارس از خوانسار، این شهرستان با مساحتی حدود 892 کیلومتر مربع از جمله شهرستان‌های استان است که در منتهی‌الیه غربی استان واقع شده و از سمت شمال و شرق به شهرستان گلپایگان و از جنوب و غرب به شهرستان فریدن (داران) و از جنوب شرقی به شهرستان تیران و کرون محدود است.

نماینده میراث فرهنگی خوانسار با اشاره به تاریخچه این شهر خاطرنشان کرد: سابقه تاریخی خوانسار به قبل از اسلام باز می‌گردد و وجود گویش خوانساری که اکثر لغات آن به زمان ایران باستان باز می‌گردد بیانگر قدمت تاریخی این شهر است.

محمدحسین ریاضت افزود: خوانسار در دوره صفویه یکی از مراکز بزرگ علمی بوده و از آن زمان تا کنون علما، بزرگان، دانشمندان و هنرمندان بسیاری در خوانسار تربیت یافته که شهرت خوانسار را فراگیر کرده‌اند.

مناظر طبیعی

پارک سرچشمه
پارک سرچشمه در جنوب غربی شهر خوانسار واقع شده و یکی از دیدنی‌ترین مناطق کشور است که تعدد چشمه‌ها در آن، زیبایی و طراوتی خاص به این مکان بخشیده است. مرزنگشت، چشمه پیر و چند چشمه زیبای دیگر به همراه جنگل واقع در دامنه کوه سیل در مجموع چشم‌اندازی زیبا را مقابل دیدگان مهمانان و گردشگران گشوده است.

کوه سول (سیل)

این کوه واقع در ضلع جنوبی خوانسار، رشته‌ای از کوه‌های زاگرس است که شهر در امتداد آن گسترش یافته و چشمه تک در دل این کوه منظره‌ای بدیع و منزلگاهی با صفا برای کوهپیمایان است.

گردنگاه (گردنه)

گذرگاه قدیمی و کوهستانی با هوایی بسیار مطبوع و مناظری دل‌انگیز که گردشگران با پیاده‌روی در آن گویا از میان بهشتی بی‌نظیر عبور می‌کنند.

محله پایتخت و وادشت و صحرا

در این محله‌ها که اکثر باغ است مسیری بسیار رویایی و سرسبز را در برابر دیدگان رهگذران هویدا می‌کند. هوای پاک و مناظر دیدنی برای هر رهگذری خاطره‌ای به یاد ماندنی بر جای می‌گذارد.

گلستان‌کوه

منطقه گلستان‌کوه در جنوب شهرستان خوانسار در 15 کیلومتری شهر و در مسیر خوانسار به فریدن واقع است.
این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا دارای شرایط ییلاقی بوده و پوشیده از گونه‌های گزانگبین، پیاز وحشی (موسیر) و انواع گل‌های زیباست که از آن جمله می‌توان گل‌های لاله اشک مژگان و انواع دیگر، لاله واژگون و لاله وحشی را نام برد. این گل‌ها که در میان بوته‌های گز انگبین و حتی کناره صخره‌ها می‌رویند خاصیت دارویی داشته و با زیبایی خود هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورند.

پارک طبیعتی سنگ شیر

این تفرجگاه طبیعی زیبا، در محله بیدهند (سنگ‌شیر) قرارد دارد که وجود قنات و عبور رودخانه از کنار آن در کنار درختان و سبزه زاران زیبا، یکی از مکان‌های جذاب برای استراحت و تفریح است.

دربند

منطقه دربند واقع در پنج کیلومتری شهر، در مسیر کوهستانی خوانسار – بویین قرار دارد. وجود سد خاکی دربند در کنار طبیعت زیبای کوهستان دیدنی است.

زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه

بقعه بابا پیر

این بقعه از قدیمی‌ترین آثار تاریخی خوانسار بوده که در پارک سرچشمه واقع است و متعلق به شیخ ابا عدنان، از نخستین پایه‌گذاران مذهب جعفری در اوایل قرن هفتم در اطراف اصفهان تا لرستان و خوزستان است. وی از اساتید شیخ صفی‌الدین اردبیلی بوده است.

مقبره حلیمه و نرگس (دختران بکر)

در ابتدای جاده خوانسار- گلپایگان، در روستای قودجان قرارد دارد و خطوط سنگ قبر آنان به خط کوفی و مربوط به سده سوم هجری است.

امامزاده احمد

امامزاده جلیل‌القدر سید احمد سید محمد بن امام علی النقی ( ع) معروف به شاهزاده احمد یکی از مکان‌های زیارتی خوانسار است که در جنوب شهر و کنار رودخانه اصلی در خیابان آیت الله خوانساری واقع شده است.

امام‌زاده محمود

بقعه متبرکه امامزاده محمود (ع) معروف به باباترک که نسب شریفش با چهار واسطه به امام هادی (ع) می‌رسد.
در عهد صفویه این بقعه با 12 ترکه بهسازی و توسعه یافت و در سال‌های اخیر یک آب انبار تاریخی نیز در این محل کشف شده است. محل این بقعه در خیابان سیزده محرم است.

امامزاده سید صالح

این امامزداه با هفت واسطه به امام موسی بن جعفر می‌رسد و بارگاه مطهرش در محله‌ای بسیار با صفا به نام بیدهند قرار دارد.

اماکن تاریخی

مسجد جامع

با مساحتی حدود 3 هزار متر و 350 سال قدمت در جنوب شرقی شهر خوانسار قرار دارد. این مسجد از آثار دوران صفویه و در سال 1147 به دست شهریارالملک، آقا صانع ساخته شده، محراب این بنا با گچبری نفیس و درب شمالی تاریخی آن با منبت‌کاری زیبا از جمله دیدنی‌های این بناست.

مدرسه مریم بیگم صفوی

این مدرسه در سال 1106 هجری قمری مقارن سلطنت شاه سلیمان صفوی ساخته شده و سپس به دست میرزا محمد تقی خان مرمت شده است. این مدرسه حدود 1500 متر مربع مساحت دارد و در سال 1354 هجری شمسی به همت مرحوم سید حسین علوی مرمت شد. این مکان به نام حوزه علوی نیز مشهور است.

منزل حبیبی‌ها

خانه حبیبی‌ها با سردری با شکوه از گذشته‌ای پر افتخار خبر می‌دهد و با معماری بسیار زیبا و کم نظیر توجه بینندگان و صاحبان ذوق و هنر را به خود جلب می‌کند. تا کنون همه ساله در ایام محرم مراسم عزای حسینی در این خانه تاریخی برگزار می‌شود و به نام حسینیه حبیبی شهرت دارد.

خانه ابهری

خانه ابهری واقع در محله تاریخی رئیسان با حیاط مرکزی و اتاق‌هایی در چهار ضلع آن با گچبری و معماری بی‌نظیر متناسب با وضعیت آب و هوای کوهستانی ساخته شده است. در سال‌های اخیر این بنا توسط شهرداری خریداری و توسط میراث فرهنگی و گردشگری خوانسار در حال مرمت و بازسازی است.

تپه آریایی‌ها

این تپه واقع در روستای رحمت‌آباد در 35 کیلومتری شمال شرق شهرستان خوانسار قرار دارد که مربوط به دوره آریایی‌ها و قدمتی حدود 8هزار سال است. این تپه تاریخی به دلیل زندگی اقوام پیشین در غارهایی که در دل این تپه تاریخی کنده شده شهرت دارد. در زیر این تپه تاریخی اغلب غارها که محل زندگی انسان بوده به هم وصل است و هنوز آثاری از درب‌های سنگی و ... در این تپه موجود است.

آتشکده هیکل

واقع در دامنه کوه هیکل خوانسار که اثری از آتشکده‌ای که زرتشتیان در آن به عبادت می‌پرداختند. این مکان در جاده خوانسار - گلپایگان قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها