jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۲۳۴۳۶   ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۲  |  ۱۶:۵۵

تهران در چند هفته اخیر شاهد بارش بی سابقه باران طی 30سال گذشته بود. این مساله باعث شد کارشناسان نسبت به احتمال وقوع سیل در این شهر هشدار دهند.

اگر چه این اتفاق روی نداد اما فصل بارندگی هنوز به پایان نرسیده است . به نظر می رسد علاوه بر احتمال طغیان رودخانه ها و وقوع سیل ، ساختار شهری تهران معضل دیگری است که در صورت وقوع بارشهای بیش از حد، این شهر را با خطر مواجه می سازد. مهندس گرشاسبی ، مدیر آبخیزداری استان تهران می گوید: حدود 80هزار هکتار از شهر تهران قبلا نفوذپذیر بوده و آب براحتی در این زمین ها نفوذ می کرده است ؛ اما در سالهای اخیر ساخت و ساز و توسعه شهری باعث عایق شدن این مناطق شده و شهر سیل خیز است . از طرفی کانال ها و جوی ها توان انتقال سیلابها را ندارند. رعایت نکردن حریم رودخانه ها نیز مشکل را مضاعف می کند. ورودی آبراهه ها و رودخانه ها به شهر به دلیل همین تجاوز از عرض کافی برخوردار نیست و در صورت بارش زیاد توان هدایت آب را نخواهد داشت . وی درباره عملیات آبخیزداری در استان تهران می گوید: این عملیات شامل ساخت سدهای تاخیری ، کپه کاری و حفاظت و قرق در بعضی از مناطق اجرا شده است . این عملیات باعث می شود رسوبها جمع آوری شوند و از سرعت آب کاسته شود و به این ترتیب احتمال وقوع سیل کاهش می یابد و از قدرت تخریب آب کاسته می شود. شمال تهران در گرمدره تا جنگلهای سرخه حصار حدود یک سوم عملیات آبخیزداری تکمیل شده است . در اطراف رودخانه کن همچنین در منطقه دربند و گلاب دره هم 90درصد این عملیات اجرا شده است ؛ اما در حدفاصل رود کن تا دربند و از دربند تا سرخه حصار هنوز کاری انجام نشده و احتمال خطر وجود دارد. اما بحث روان آبهای داخل شهر تهران مساله ای است که باید شهرداری به آن توجه کند. مهندس شارکی مجری طرح جمع آوری آبهای سطحی در تهران می گوید: شهرداری از سال 66به طور جدی طرحهایی در این زمینه داشته است . ما با ایجاد تونل های زیرزمینی با عمق 10تا 45متر آب سطح شهر را به خارج شهر هدایت می کنیم . تاکنون 70درصد این مسیلها و تونلها با صرف هزینه ای بالغ بر 100میلیون تومان ساخته شده اند. هم اکنون پروژه هایی با طول حدود 50کیلومتر در مناطق مختلف شهر در دست اجراست که قسمتی از آنها تا پایان سال و بقیه در سال آینده به بهره برداری می رسند. وی ادامه می دهد: البته تهران در حال توسعه است و مطالعات ما باید ادامه پیدا کند. شیب برخی خیابان ها و عرض جوی ها باید اصلاح شود تا دچار آب گرفتگی های موضعی نشویم . از طرفی سطح آبگیر تهران 700کیلومتر مربع است و شهرداری هنوز برای 30درصد این سطح کاری انجام نداده است که این 30درصد مساحت وسیعی است که امیدواریم در آینده نزدیک مشکل این قسمتها نیز حل شود. مهندس شارکی در پایان از مردم تقاضا می کند که از ریختن زباله در جوی ها خودداری کنند و می گوید: همین زباله ها باعث می شوند هنگام بارش باران شاهد آب گرفتگی سطح خیابان ها باشیم و با مشکلات جدی مواجه شویم .

سپیده سمائی
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

در پی انتشار گزارش روزنامه جام‌جم در چهارم دی ۹۹ با عنوان «یک فیس‌لیفت جدید» که به بررسی آرای کارشناسان درباره محصول جدید ایران‌خودرو (خودروی تارا) می‌پرداخت، کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضمن اشاره به به برخی ویژگی‌های مهم خودروی تارا، هرگونه ارتباطی بین طراحی خودروی کراس‌اور کی۱۲۵ (K۱۲۵) که قرار است به‌زودی رونمایی شود با پژو ۲۰۰۸ را رد کرد.

عزم ملی، واکسن ملی

عزم ملی، واکسن ملی

دیروز واکسن کرونای تولید کشور به اولین داوطلبان تزریق شد. باید بدانیم کشورهای اندکی در جهان وجود دارند که به دانش تولید واکسن دست پیدا کرده‌اند.