در آستانه ایام محرم و افزایش نذورات در تکایا تاکید شد

تهیه دام بهداشتی از مراکز معتبر و ترجیح ذبح در کشتارگاه‌های صنعتی

گروه سلامت: رئیس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت در آستانه ماه محرم، توصیه‌هایی را در زمینه تهیه و ذبح بهداشتی دام جهت استفاده در مساجد و تکایا ارائه کرد. دکتر محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، در گفتگو با ایسنا، با اشاره به وجود 400 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام اظهار کرد: ذبح گوسفندان باید ترجیحا در کشتارگاه‌های صنعتی انجام گیرد؛ اما در صورت عدم امکان، استفاده از وسایل و لوازم حفاظتی از قبیل دستکش، ماسک، پیش‌بند پلاستیکی، چکمه و خودداری از قرار دادن چاقو در دهان الزامی است.
کد خبر: ۲۲۶۷۸۰

وی با بیان این که دام آلوده ممکن است فاقد هرگونه تظاهر بالینی باشد، افزود: نگهداری 12 ساعته گوشت ذبح شده در محیط یخچال با درجه حرارت 4 تا 8 درجه سانتیگراد با ایجاد تغییرات اساسی و کاهش PH (بالا رفتن اسیدیته) تا 90 درصد، موارد میکروب و ویروس موجود در گوشت را از بین می‌برد.

رئیس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، در ادامه با توصیه به زنان خانه‌دار مبنی بر رعایت نکات بهداشتی حین قطعه‌قطعه کردن گوسفند ذبح شده، افزود: استفاده از دستکش و شستشوی چاقو و تخته گوشت با محلول ضدعفونی‌کننده در پایان کار الزامی است.

دکتر شیرزادی بیماری‌هایی چون تب مالت، تب خونریزی‌دهنده‌کریمه کنگو، سیاه‌زخم و کیست هیداتید را از بیماری‌های آندمیک در ایران و مشترک بین انسان و دام برشمرد و افزود: ذبح‌کنندگان باید پیش از ذبح دام از سلامت آن اطمینان کامل حاصل کرده و سپس در شرایط بهداشتی گوسفند را ذبح کنند.

به گفته وی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بر  دو دسته است؛ انگلی نظیر کک، کنه و گال که بر اثر تماس‌های خارجی منتقل می‌شود و دسته دیگر بیماری‌های میکروبی و ویروسی است که از طریق تماس با احشاء و ترشحات دام قابل انتقال است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها