معاون وزیر ارشاد در افتتاحیه نمایشگاه بزرگ آثار هنری:

حضور هنرمندان ایرانی در حراج‌های بین‌المللی چندان خوب نیست

گروه فرهنگ و هنر: حوزه هنرهای تجسمی ایران با آن که در 28 سال گذشته با پیشرفت شگرفی روبه‌رو بوده است اما معلوم نیست چرا کماکان با مشکل مازاد عرضه از سوی هنرمندان روبه‌روست. به گزارش خبرنگار ما، محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بزرگ آثار هنری ایران که با حضور جمع زیادی از هنرمندان پیشکسوت کشورمان در تالار وحدت تهران برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: در حوزه هنرهای تجسمی، متقاضی و عرضه‌کننده معلوم هستند و بازار هنری آن تعریف شده است، اما باید دید چرا اقتصاد هنر در ایران و در حوزه هنرهای تجسمی کماکان با مشکل روبه‌روست و یا از حرکت افتاده و به کندی حرکت می‌کند.
کد خبر: ۲۲۵۳۷۱

معاون هنری وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به این‌که آثار هنرمندان ایرانی اکنون  با اقبال جهانی مواجه است، از وضع بد فروش آثار هنری در ایران انتقاد کرد و از مسوولان خواست برای رفع این مشکل با هنرمندان هم‌اندیشی کنند.

ایمانی هرچند در این مراسم بصراحت از فروش آثار هنرمندان داخلی در عرصه‌های بین‌المللی انتقاد نکرد، با این حال گفت: من به عنوان کارشناس اقتصاد هنر، این دغدغه را دارم که اگر این اتفاقات محدود به آثار چند هنرمند خاص شود، آثار هنری تبدیل به کالای لوکس می‌شود و در این شرایط از انبوه متقاضیان نیز کاسته می‌شود.

او در ادامه به پیگیری روند برگزاری آرت‌اکسپو در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت:  باید به جایی برسیم که  آرت‌اکسپوی تهران جزو اکسپوهای معروف دنیا شود و خریداران آثار هنری در دنیا، زمان برگزاری این اکسپو را در تقویم خود قرار دهند.

او افزود: دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اسلامی باید با  شناسایی بازارهای منطقه و غرب، به سمتی  پیش رود که زمینه‌های حضور هنرمندانمان را در ترکیه، هلند، فرانسه و دیگر کشورها فراهم کند. همچنین این دفتر در امارات عربی متحده بویژه دبی به دنبال جایگاه ثابتی برای هنر ایران است.

همچنین در این مراسم محمود شالویی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به دغدغه منفی او نسبت به حضور تعدادی از هنرمندان خاص در حراج‌های بین‌المللی،  گفت: گرچه حضور آثار هنرمندان ایرانی در حراج‌های جهانی مایه افتخار است، اما اگر این امکان برای همه هنرمندان ما فراهم نباشد، مایه نگرانی است و این میسر نمی‌شود مگر آن که در کشور خودمان اکسپوهای مختلفی را در این زمینه برگزار کنیم.وی همچنین از تلاش وزارت ارشاد برای نمایش این آثار در دیگر کشورها نیز خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم این آثار را در بازارهای جهانی به نمایش بگذاریم. شالویی ابراز امیدواری کرد سال آینده را می‌توان سال برگزاری اکسپوهای متعدد در سراسر کشور بنامیم.

در این مراسم همچنین محمود فرشچیان، استاد مسلم  نگارگری ایرانی در سخنانی کوتاه، هنر را راهی دانست که نیاز به فداکاری دارد و خطاب به هنرمندان حاضر در این نشست گفت: از آسان‌یابی و سهل‌انگاری در هنر بپرهیزید که این موضوع آفت هنر به شمار می‌رود.

در نمایشگاه رسمی نمایش و فروش  آثار هنری تهران  نزدیک به 62 نگارخانه از سراسر ایران به نمایش ‌1500 اثر از 750  هنرمند پرداخته اند.  این نمایشگاه بزرگ تا نیمه دی‌ماه در تالار وحدت ادامه می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها