معاون سابق اطلاعات ملی آمریکا که در تهیه گزارش 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا درباره ایران بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای تهران صحه گذاشته بود، بار دیگر مجددا اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و بدون انحراف است.
کد خبر: ۲۲۲۶۶۸

به گزارش فارس به نقل از روزنامه "واشنگتن‌تایمز"، "توماس فینگار" که مقام شماره دو اطلاعاتی آمریکا محسوب می‌شد و اول دسامبر (9 آذر) از سمت خود کناره گیری کرد، از برآورد 16 نهاد آمریکا که سال گذشته میلادی منتشر شد دفاع کرد و گفت که از نتیجه‌گیری این گزارش مبنی بر اینکه در حال حاضر ایران برنامه تسلیحاتی هسته‌ای در اختیار ندارد، حمایت می‌کند.

فینگار که اوایل ماه جاری میلادی از سمت معاونت اطلاعات ملی و رئیس شورای اطلاعات ملی استعفا کرد تاکید کرد که وی بر این باور است ایران اورانیوم تولید شده با غنای کم در تاسیسات غنی‌سازی نطنز را به اورانیوم تسلیحاتی تبدیل نکرده است.

این مقام آمریکایی با اشاره به گزارش برآورد اطلاعاتی منتشر شده در نوامبر 2007 در جمع خبرنگاران گفت: من هنوز از نظرات و قضاوت‌های آن برآورد حمایت می‌کنم. ما تیم‌های دیگری برای بررسی این گزارش داشته‌ایم. همه قضاوت‌های ما در آن گزارش را تایید کرده‌اند.

منتقدان بر این باورند روشی که این گزارش نگاشته شد اینگونه نشان می‌دهد که نیازی به نگرانی درباره تلاش‌های ایران برای به دست آوردن فناوری چرخه سوخت هسته‌ای وجود ندارد.

بر همین اساس فینگار که دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اطلاعاتی و تحقیقاتی بود تاکید کرد که تصمیم ساختن بمب یک امر سیاسی است که تصور نمی‌کند دولت ایران این تصمیم را گرفته باشد.

فینگار همچنین یکی از نویسندگان اصلی گزارش روند سال 2025 بود که قدرت آمریکا را در جهان رو به افول پیش‌بینی کرده بود.

"توماس فینگار" ریاست شورای امنیت ملی آمریکا را برعهده داشت. وی از ژوئیه 2004 تا ماه می 2005 به عنوان دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اطلاعاتی و تحقیقاتی بود که پس از پایان این دوره به سمت معاون مدیر سازمان امنیت ملی در امور تحلیل و رئیس شورای امنیت ملی برگزیده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها