کریستر ویکتورسون ، نماینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نیروگاه اتمی بوشهر مطابق تمام نیروگاه‌های هسته ای دنیا با نرم بین‌المللی راه‌اندازی و قابل استفاده است.
کد خبر: ۲۲۰۳۸۰

مدیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بخش نظارت و ایمنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای شرکت در نخستین همایش بین‌المللی «توسعه نیروگاه‌های هسته‌ ای، محیط زیست، امنیت پایدار» به تهران سفر کرده است در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که برخی کشورهای منطقه و خاورمیانه نسبت به ایمن بودن نیروگاه اتمی بوشهر نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند، تاکید کرد: برنامه‌های ایمنی و محیط زیست نیروگاه بوشهر قبلا مطرح و تهیه شده است و آژانس در قالب پروژه‌های همکاری برنامه مربوط به ایمنی نیروگاه را دیده است و به نوعی این اطمینان به کشورهای منطقه هم داده شده است.

وی گفت: راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به صورت ایمن خواهد بود و مشکلی به لحاظ زیست محیطی نخواهد داشت. هم‌چنین آژانس در برنامه دیگری ارزیابی نیروگاه بوشهر را انجام خواهد داد که قرار است در سال 2009 - زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر- انجام شود.

نماینده آژانس اظهار داشت: با بررسی و ارزیابی که تیم بازرسان آژانس که از کشورهای مختلف هستند این اطمینان خاطر داده خواهد شد که نیروگاه بوشهر مطابق آنچه در تمام نیروگاه‌های دنیا انجام می‌شود با نرم (قواعد و مقررات) بین‌المللی راه‌اندازی و قابل استفاده خواهد بود. ایران و آژانس درباره ایمنی و امنیت نیروگاه بوشهر همکاری طولانی مدتی داشته‌اند.

مدیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بخش نظارت و ایمنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اهمیت ادامه همکاری ایران و آژانس در این خصوص تاکید کرد و از تلاش‌های ایران در زمینه جلب همکاری آژانس (در زمینه ادغام کنوانسیون ایمنی هسته‌ ای) که از ابزار‌های مهم بین‌المللی است، قدردانی کرد.

ویکتورسون باره ایمنی نیروگاه تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک گفت: من فقط در مورد امنیت و ایمنی هسته‌ ای نیروگاه بوشهر صحبت می‌کنم. در طول سفرم به تهران از نیروگاه بوشهر بازدیدی نخواهم داشت.

یکی از اهداف برگزاری همایش بین‌المللی «توسعه نیروگاه‌های هسته ای ، محیط زیست، امنیت پایدار» اعلام اطمینان نسبت به ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر بود که بنا بر اعلام مقامات روسی و نیز ایرانی این نیروگاه قرار است پس از حدود یک دهه تاخیر در راه‌اندازی آن از سوی روسیه سال آینده (2009) آغاز به کار کند. این در حالی است که مقامات کشورمان درباره راه‌اندازی نیروگاه در سال آینده با دیده‌ی تردید می‌نگرند.

این همایش از روز گذشته به مدت دو روز با حضور کارشناسان هسته ای و مقامات کشورهای مختلف در محل سالن همایش‌های صداو سیما در تهران آغاز به کار کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها