گروه اقتصاد: رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: این سازمان در جهت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، هیچ بخشنامه‌ای برای دریافت اطلاعات حساب‌های بانکی به بانک‌ها ارسال نکرده است. علی‌اکبر ‌عرب‌مازار در گفتگو با فارس در پاسخ به این پرسش که آیا از سوی سازمان امور مالیاتی بخشنامه‌ای برای گرفتن صورتحساب بانکی افراد به بانک‌ها ارسال شده است، اظهار کرد: این سازمان در قالب قانون مالیات بر ارزش افزوده‌ هیچ بخشنامه‌ای به بانک‌ها برای دریافت اطلاعات حساب‌های بانکی ارسال نکرده است.وی تصریح کرد: اصولا خدمات بانکی و اعتباری بانک‌ها، موسسات و تعاونی‌های اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه مجاز و صندوق تعاون از قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.
کد خبر: ۲۰۹۹۷۷

احتمال ارائه اصلاحیه مالیات بر ‌ارزش‌ افزوده‌

در همین حال مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به دستور توقف موقت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، از احتمال ارائه لایحه اصلاحیه از سوی دولت به مجلس برای رفع موانع و نواقص این قانون خبر داد.مرتضی تمدن، استاندار تهران و مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در گفتگو با مهر با اشاره به مباحثی که بتازگی در ارتباط با اجرای لایحه مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد، اظهار کرد: این لایحه در دولت اصلاحات تدوین شد، در مجلس هفتم به تصویب رسید و عملا ابلاغ آن برای اجرا در دولت نهم توسط مجلس اواسط امسال انجام شد.

وی افزود: لایحه مالیات بر ارزش افزوده دستاورد دولت نهم نبوده، بلکه دولت ملزم به اجرای آن شده است.

تمدن با اشاره به ابلاغ لایحه مالیات بر ارزش افزوده از سوی مجلس در اردیبهشت ماه امسال به دولت تصریح کرد: رئیس‌جمهور در جلسات متعدد بر این نکته تاکید کرد که بهتر است تا پیش از آماده شدن زیرساخت‌ها، در اجرای این قانون عجله نشود؛ چون بدون فراهم شدن زیرساخت‌ها اجرای آن ممکن است دشواری و موانعی ایجاد کند و خوب اجرا نشود.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: اما ظاهرا اراده قانونگذار بر اجرای سریع و کامل لایحه مالیات بر ارزش افزوده استوار بود.

استاندار تهران گفت: از آنجا که دولت مجری قوانین است و نمی‌تواند اجرای قانون را مشمول مرور زمان قرار دهد، بر این اساس اجرای لایحه مالیات بر ارزش افزوده را آغاز کرد.

وی افزود: با این که قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند قانون پیشرفته و خوبی باشد، اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، نبود اطلاع‌رسانی کافی از آن، عدم آموزش کافی مجریان و عدم روشنگری نزد افکار عمومی، رئیس‌جمهور به استناد ماده 20 همان قانون که دولت را موظف کرده پس از فراهم آمدن زیرساخت‌ها لایحه مالیات بر ارزش افزوده را اجرا کند، موقتا دستور توقف آن را صادر کرده تا ظرف 2 ماه با شناسایی موانع و لایحه اصلاحیه احتمالی برای مجلس، موضوع را پیگیری کند.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت اخذ مالیات عادلانه، توسعه فرهنگ مالیاتی، تشکیل پایگاه‌های اطلاعاتی قوی به منظور اخذ مالیات و ایجاد سازوکارهای اجرایی برای اجرای قوانین مالیاتی را در کارگروه تحول اقتصادی پیش‌روی دارد که این امر نگرانی‌های به وجود آمده را مرتفع خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها