گروه سیاسی: 5 وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که در نشستی‌ با عنوان «رئیس‌جمهوری آتی: جهانی از چالش‌ها» در دانشگاه جورج واشنگتن گردهم آمده بودند، حمایت خود را از مذاکره با جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه دور دوم ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، جیمز بیکر وزیر امور خارجه دولت رونالد ریگان، وارن کریستوفر وزیر امور خارجه دوره اول ریاست‌جمهوری کلینتون، هنری کیسینجر وزیر امور خارجه دولت ریچارد نیکسون و کالین پاول وزیر امور خارجه در دوره اول ریاست‌جمهوری جورج دبلیوبوش در نشستی که در دانشگاه جورج واشنگتن برگزار شد، از رئیس‌جمهور آینده این کشور خواستند با متحدان کلیدی‌اش همکاری نزدیک داشته باشد، با ایران تعامل کند و از اختلاف با چین و روسیه بپرهیزد.
کد خبر: ۲۰۳۳۰۰
5 وزیر امور خارجه پیشین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان که پیشنهاد خود مبنی برحمایت از مذاکره با ایران را ارائه کرده‌اند، تاکید کردند تعامل با ایران بسیار مهم است؛ زیرا اتخاذ اقدام نظامی علیه تهران رضایت‌بخش و مطلوب نیست.

وارن کریستوفر که از سال 1993 تا 1997 برای بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا کار می‌کرد، گفت: بصراحت می‌گویم که گزینه‌‌های نظامی بسیار ضعیف هستند. ما نمی‌خواهیم قدم در آن راه بگذاریم.

کالین پاول که جایگاه خود را در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری جورج بوش به کاندولیزا رایس تفویض کرد، با بیان این‌که مقامات آمریکایی ‌در اولین دور ریاست‌جمهوری بوش تا سال 2003 گفتگو‌هایی در سطح پایین با ایرانی‌ها داشته‌اند؛ ولی پس از سال 2003 این امر متوقف شد، اظهار کرد: من با دیگر همکارانم موافقم و فکر می‌کنم همکارانم نیز بر همین عقیده‌اند که ما باید بکوشیم با آنها گفتگو کنیم.

پاول که از جمهوریخواهان محسوب می‌شود، بدون حمایت مستقیم از باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا عنوان کرد: انتخاب اوباما به عنوان اولین رئیس‌جمهور سیاهپوست، پیامی محکم برای دیگر کشور‌های جهان خواهد بود.

جیمز بیکر که در دهه 90 میلادی وزیر امور خارجه جورج اچ دبلیو بوش (بوش پدر) بود، ضمن اتخاذ موضعی مشابه با پاول درباره ریاست‌جمهوری اوباما، با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: رئیس‌جمهور آینده آمریکا باید آماده باشد به تهران هشدار دهد در صورتی که ایران یک موشک اتمی را به سوی اهداف رژیم صهیونیستی یا آمریکا نشانه رود، واشنگتن بازدارنده‌‌های استراتژیک خود را به طرف ایران نشانه خواهد رفت.

مادلین آلبرایت که در دومین دور ریاست‌جمهوری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا بود، در این نشست تصریح کرد: من معتقدم، باید با ایران تعامل کنیم. به عقیده من، باید با کشور‌هایی که با آنها مشکل داریم، تعامل و برخورد کنیم. هنری ‌کیسینجر نیز که به ریچارد نیکسون و جرالد فورد، روسای ‌جمهور پیشین آمریکا خدمت کرده بود، با تاکید بر طرفداری‌اش از مذاکره با ایران مدعی شد: هدف آمریکا این است که به یک خاورمیانه باثبات دست یابد.

کیسینجر با تکرار دیدگاهی که دیگر دیپلمات‌ها در آن شریک بودند، گفت: رئیس‌جمهور آینده آمریکا باید برای احیای حس اطمینان به این کشور تلاش کند و اجازه دهد متحدان آمریکا بدانند که کشور ما به سوی آنها دست دراز کرده است.وی با اشاره به تشدید تنش‌ها بین آمریکا و روسیه بر سر درگیری‌ نظامی روسیه و گرجستان تاکید کرد که منافع استراتژیک بزرگ‌تری به خطر افتاده است و آمریکا برای حل مساله هسته‌ای ایران به روسیه نیازمند است. اظهارات این 5 دیپلمات آمریکایی حاکی از نزدیکی دیدگاه آنها به دیدگاه باراک اوباما است. برنامه هسته‌ای ایران به یکی از موضوعات اصلی مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز تبدیل شده است.

باراک اوباما، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته است که در صورت موفقیت در انتخابات با ایران گفتگو خواهد کرد؛ ‌اظهاراتی که بارها انتقاد جان مک کین، کاندیدای جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را برانگیخت.

پیشنهاد مذاکره با ایران نخستین بار نیست که از سوی مقامات عالی‌رتبه آمریکایی مطرح می‌شود. در قبال سیاست‌‌های جنگ‌طلبانه بوش، رئیس‌جمهور آمریکا، دیپلمات‌‌های جمهوریخواه و دموکرات این کشور خواستار در پیش گرفتن دیپلماسی و مذاکره با ایران شده‌اند.

طی سال‌‌های اخیر مقامات آمریکایی در برخی موارد تغییر موضع داده و به طور رسمی بر سر میز مذاکره البته در سطوحی پایین حاضر شده‌اند که مذاکرات درباره افغانستان، عراق و حضور اخیر برنز در نشست ژنو در مورد موضوع هسته‌ای ایران از آن جمله است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها