گروه بین‌الملل: سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا 5 MI روز گذشته روسیه را به دست داشتن در قتل الکساندر لیتویننکو، عامل سابق اطلاعاتی روسیه متهم کرد که در سال 2006 در لندن، پایتخت بریتانیا به‌علت مسمومیت ناشی از مواد سمی جان باخت. به گزارش روزنامه تایمز،5 MI ادعا کرده روسیه در کشته شدن لیتویننکو که پس از آلوده شدن به ایزوتوپ رادیواکتیو پلونیوم 210 جان سپرد، دست داشته است.
کد خبر: ۱۸۷۷۳۵
مارینا لیتویننکو، همسر لیتویننکو در گفتگویی با خبر شبکه دو تلویزیون بریتانیا از موضع5 MI ابراز خرسندی کرد و گفت: آندره لوگووی، افسر سابق KGB عامل این قتل بود اما او به تنهایی این کار را انجام نداده و باید کسی در پشت این اقدام لوگووی باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که دولت روسیه با چنین کاری قانون بین‌المللی را نقض کرده، افزود: پارلمان روسیه در سال 2006 قانونی را به تصویب رساند که دولت روسیه با استناد به آن می‌تواند افرادی را که مد نظر دارد حتی اگر در دیگر کشورها باشند، ترور کند و الکساندر از این مساله در هراس بود و می‌گفت  آنها در صدد کشتن اش هستند.

پلیس بریتانیا (اسکاتلندیارد) سال گذشته اعلام کرده بود عملیات تروری در لندن که هدفش ترور بوریس برزوفسکی، میلیاردر روس بوده را خنثی کرده است. به ادعای اسکاتلندیارد عوامل ترور قصد داشتند برزوفسکی را که در لندن به سر می‌برد به داخل هتل هیلتون در مرکز لندن بکشانند و ترور کنند.

بر اساس پاره‌ای خبرها گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا در دیدارش با دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه اجلاس گروه هشت در ژاپن مساله استرداد لوگووی که مظنون اصلی در پرونده قتل لیتویننکو به شمارمی رودرا مطرح کرده بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها