کمبود ‌ویتامین D عامل‌ افزایش ‌حمله ‌قلبی ‌در ‌مردان‌

تا حالا هر چه درباره کمبود ویتامین D شنیده بودیم، بیشتر به استخوان‌ها مربوط می‌شد؛ ولی تحقیقات محققان آمریکایی نشان داده است کمبود ویتامین D ممکن است ریسک و خطر حملات قلبی را در مردان افزایش دهد. محققان دانشکده سلامت دانشگاه‌ هاروارد و بیمارستانی در بوستون، پس از تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نمونه‌های خونی 454 مرد 40 تا 75 ساله که با حملات قلبی کشنده یا خفیف مواجه شده بودند، آنها را با 900 مرد سالم که هیچ سابقه بیماری قلبی نداشتند مقایسه کردند.
کد خبر: ۱۸۴۵۹۱

نتیجه تحقیق نشان داد مردانی که با کمبود ویتامین D  مواجه بودند (15 نانوگرم یا کمتر در هر میلی‌لیتر خون)‌ بسیار بیشتر از مردانی با میزان مناسب ویتامین0) D3نانوگرم در هر میلی‌لیتر خون یا بیشتر)‌ در معرض خطر حملات قلبی قرار می‌گیرند. این گروه از محققان فاکتورهای خطرساز دیگری مانند حجم توده بدنی (BMI) ، مصرف الکل، فعالیت فیزیکی، سابقه بیماری دیابت، فشار خون، نژاد، محل زندگی، میزان دریافت امگا 3 جانوران دریایی، میزان کلسترول و تری گلیسیرید را نیز در نظر گرفتند ولی باز هم کمبود ویتامین D تاثیر فراوانی در مستعد شدن فرد برای حملات قلبی داشت. البته پیش از این نیز خاصیت حیاتی ویتامین D  به اثبات رسیده بود، ولی این نتایج و مطالعات می‌تواند تاییدی بر نقش ویتامین D در مشکلات و بیماری‌های قلبی باشد.

ترجمه‌ها: میترا جلیلی
منبع: health day

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها