رییس اداره ایدز وزارت بهداشت خبر داد:

ارائه آموزش‌های اختصاصی به همسران معتادان و زندانیان

دکتر عباس صداقت رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با تاکید بر نقش موثر خانواده‌ها در محافظت جوانان و نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی، از تدوین پیش نویس «برنامه جامع آموزش خانواده‌ها در برابر ایدز» خبر داد و اعلام کرد: این برنامه از نیمه دوم سال جاری در سراسر کشور اجرایی می‌شود.تدوین بسته خدمتی و دستورالعمل مربوط به این طرح در مراحل نهایی است و تا دو ماه دیگر برای ارسال به استانها آماده می‌شود.
کد خبر: ۱۷۳۰۷۸

به گزارش ایسنا ، دکتر صداقت با اعتقاد بر این که خانواده‌ها در شکل گیری شخصیت کودکان و به تبع آن در توانمندسازی دانش آموزان، جوانان و نوجوانان به منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعی و بحران‌های عاطفی و اجتماعی بسیار موثر هستند، تاکید کرد: بنابراین باید در مقوله آموزشی خانواده‌ها اقدامات جدی صورت گیرد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، محورهای اصلی برنامه جامع آموزش خانواده‌ها در برابر ایدز را شامل آموزش‌های عمومی و آموزش‌های اختصاصی برای خانواده‌ها برشمرد و آموزشهای عمومی را شامل الگوسازی،‌ شاخص سازی، تشریح هرم خانواده عنوان کرد.

صداقت با بیان اینکه در الگوسازی خانواده‌ها با نحوه انتخاب دوستان و نحوه زندگی آشنا می‌شوند، گفت: در بحث شاخص‌ سازی نیز ارزش‌های اخلاقی صحیح به خانواده‌ها یادآوری می‌شود.

وی همچنین هرم خانواده را که به معنای قرار گرفتن هر فرد در جایگاه واقعی خود است را ضروری دانست و اضافه کرد: بر اساس این برنامه یکی از راه‌های آموزش خانواده‌ها با موارد مذکور، ارسال پیام‌های مختلف از طریق قبوض آب و برق به درب منازل شهروندان است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت آموزش اختصاصی را نیز برای خانواده‌هایی که عضو دارای رفتارهای پرخطر اجتماعی و یا نوجوانان دچار بحران‌های عاطفی و تحصیلی دارند، عنوان و اظهار کرد: همسران معتادان و همسران زندانیان دو گروه هدف پراهمیت در این زمینه هستند.

مراکز زنان در معرض خطر راه‌اندازی می‌شود

صداقت با اشاره به شروع آموزش همسران مردان معتاد در برابر ایدز از اسفند ماه سال گذشته با کمک نهادهای حمایتی، اعلام کرد: فاز دوم این برنامه از ماه جاری در حال اجرا است.

وی البته با اذعان به اینکه آموزش همسران معتادان به عهده وزارت بهداشت نیست، در عین حال گفت: اما چون اعتقاد و انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی به یکدیگر مرتبط هستند، وزارت بهداشت، آموزش همسران معتادان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی یادآور شد: حمایت از زنان بد سرپرست یا بی سرپرست رسالت اصلی بهزیستی و دیگر سازمان‌های حمایتی است.

رییس اداره ایدز در این زمینه به فعال سازی کمیته حمایت‌های اجتماعی به عنوان زیر مجموعه کمیته ملی مبارزه با ایدز از اسفند ماه سال گذشته اشاره و اضافه کرد: به این ترتیب اگر برنامه‌های سازمان‌های حمایتی زنان آسیب پذیر در قالب این کمیته متمرکز شود به طور قطع به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.

وی گفت: اساسنامه این کمیته تنظیم شده و مسئولیت ادامه جلسات آن برعهده وزارت رفاه قرار گرفته است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت از سوی دیگر گفت: در حال حاضر راه اندازی 6 مرکز را به منظور و آموزش زنان در معرض خطر از جمله همسران معتادان پیگیری می‌کنیم که پس از اجرای آزمایش در 6 استان، دستورالعمل و پروتکل جامع آن تا پایان سال تدوین می‌شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها