شبی پس از شبی کماندوهای لباس‌ پلنگی با هلیکوپترهای شینوک ارتش ایالات‌متحده در دهکده‌های دورافتاده ایالت خوست افغانستان پیاده می‌شوند و در حالی که مسلسل‌های4 M در دست دارند به مراکز تجمع نیروهای طالبانی یورش می‌برند. این حملات از ماه دسامبر سال گذشته میلادی در منطقه ساباری ایالت خوست که از دیرباز منطقه‌ای خطرناک برای نیروهای گشتی ارتش ایالات‌متحده تلقی شده، آغاز شد و تا این مقطع به کشته شدن یا دستگیری 30 تن از رهبران شورشیان شرق افغانستان منجر شده است.
کد خبر: ۱۷۰۷۸۳

اگرچه طالبانی‌ها این حملات را به نیروهای امریکایی نسبت می‌دهند اما نیروهای عامل در این عملیات هرچند بهترین مسلسل‌ها را حمل می‌کنند، عینک‌های دید در شب به چشم می‌زنند و با زرهپوش‌های هاموی تردد می‌کنند نه امریکایی که افغان‌هایی هستند که توسط نیروهای ویژه امریکا آموزش دیده و از آنها مشورت می‌گیرند.

سیاستگذاران ارتش امریکا در افغانستان امید دارند با ایجاد نیروی رزمی پایداری عاقبت جای خود در افغانستان را به آن‌ها بدهند. یکی از فرماندهان ارشد نیروهای ویژه که در یکی از پادگان‌های ارتش امریکا در خوست دست‌اندرکار آموزش کماندوهای افغان است، با آنها غذا می‌خورد و دوشادوش‌شان می‌جنگند، می‌گوید: این بلیت خروج ما از افغانستان است.

ایجاد نیروی 4 هزار نفری کماندوهای افغان نقطه عطفی در تاریخ فعالیت نیروهای ویژه امریکا در این افغانستان است. پس از آن که واحدهای کوچک کلاه سبزها عملیات ساقط کردن طالبان در سال 2001 میلادی را هدایت کردند در ادامه مسوولیت رهبری نیروهای شبه‌نظامی ناکارآمد افغان را که در نبرد با بقایای طالبان بیشتر نقش نیروی پشتیبانی را ایفا می‌کردند بر عهده گرفتند.

امروز برخلاف گذشته استراتژیست‌های نیروی ویژه ارتش امریکا سکان امور را به دست کماندوهای افغان سپرده‌اند که نیرویی خوداتکا است و قرار است به عنصری محوری در مبارزه با نیروهای شورشی تبدیل شود.

طی 5 ‌ماه گذشته سه گردان از مجموع شش‌گردان کماندویی ارتش افغانستان که هر یک متشکل از 640 نیرو هستند، عملیاتی شده‌اند. مربی‌‌هایی امریکایی می‌گویند هنوز خیلی چیزها هست که باید کماندوهای افغان باید یاد بگیرند با این حال برنامه آموزش آن‌ها نقطه‌ای روشن در طرح آموزش و سازماندهی نیروهای امنیتی افغانستان به عنوان یکی از وجوه مهم استراتژی ناتو و امریکا برای اعاده ثبات و امنیت به این کشور است.

این رویکرد همچنین ترسیم‌کننده دورنمایی در آینده است که نیروهای ویژه ارتش امریکا که به واسطه سال‌‌های متمادی خدمت در عراق دچار فرسودگی شده‌اند قادر به ترک این کشور
خواهند بود. 

معمولا در هر عملیات 2 هزار نیروی ویژه درکنار نیروهای پشتیبانی در قالب تیم‌های 12 نفره‌‌ به همراه نیروهای متعارف ارتش افغانستان به عمق مناطق بحران زده افغانستان رسوخ می‌کنند. کماندوها در مناطق بحران‌زده‌ای چون خوست نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. آنان رهبران حلقه‌های شورشیان، تامین‌کنندگان منابع مالی برای طالبان و عوامل تولید بمب را در قالب فاز اول عملیات پاکسازی منطقه از نیروهای دشمن به اسارت در آورده یا می‌کشند. در فاز بعدی طرح تثبیت و سپس تامین امنیت و استقرارحاکمیت دولت مرکزی افغانستان را به مرحله اجرا در می‌آورند.

نیاز به نیرویی افغان که در حمله به شبکه‌های شورشیان تبحر کسب کرده با افزایش بمب‌گذاری‌های جاده‌ای و حملات انتحاری پس از سال 2006 میلادی به خوبی احساس می‌شد.

در یکی از اردوگاه‌های آموزشی استان خوست که با تپه ماهورهایی احاطه شده ستوان محمدرضای 29 ساله از گروهان 209 کماندو در حال شمارش معکوس برای فرود هلیکوپتری خیالی است: یک دقیقه ... 30 ثانیه... فرود کامل. واحد تحت امر او به سوی ساختمانی در وسط محوله هجوم می‌برد. سربازی با ضربه پا در را باز می‌کند و هم قطارانش به درون خانه سرازیر می‌شوند. با تقسیم شدن به چند دسته به جستجوی خانه می‌پردازند. یکی از کماندوهای افغان در یکی از اطاق‌ها مربی امریکایی را که نقش شورش مسلحی را بازی می‌کند، خلع سلاح کرده و به سمت در خروجی هدایت می‌کند.

مربی ارشد امریکایی که ناظر بر این عملیات تمرینی است با قرار دادن موانع ایذایی یا وارد کردن جنجگویان تغییر چهره داده به عملیات سعی می‌کند مهارت کماندوهای افغان را در رویارویی با چالش‌ها بسنجد. |

سربازان افغان باید برای شرکت در دوره مقدماتی 12 هفته‌ای آموزش کماندو در آزمونی ویژه شرکت کرده و سپس آموزش‌های اولیه را در پایگاهی در جنوب کابل، پایتخت پشت سر بگذراند. پس از این دوره کارآموزان با قرعه‌کشی به عضویت گردان کماندویی یکی از 5 لشکر ارتش افغانستان که هر یک در مناطقه‌ای از کشور استقرار دارند، در می‌آیند. از این مرحله به بعد آموزش کماندوها همگام با شرکت آن‌ها در عملیات علیه شورشیان‌
 ادامه می‌یابد.

سرهنگ دوم لین اشلی، فرمانده گردان سوم از سپاه سوم نیروهای ویژه ارتش ایالات‌متحده که مسوولیت نظارت بر طرح ایجاد یگان‌های کماندویی نیروی ارتش افغانستان را برعهده دارد از فراگیری مهارت‌هایی توسط کماندوهای افغان خبر می‌دهد که آنان را به لحاظ قابلیت‌ها در سطح بالاتری از نیروهای متعارف ارتش این کشور قرار می‌دهند.

امکانات عالی و آموزش مناسبی که کماندوهای افغان از آن برخوردار می‌شوند آنان را از سایر نیروهای ارتش افغانستان متمایز می‌کند. کماندوها همچنین ماهانه 50 دلار بیشتر از همتایان‌شان در سایر واحدهای ارتش حقوق می‌گیرند که به عنوان مثال حقوق ماهانه یک گروهبان سوم را به 200 دلار در ماه می‌رساند و جیره غذایی آن‌ها بیشتر و بهتر از نیروهای دیگر است.

در واقع سعی شده نیروهای واحدهای کماندو انگیزه کافی برای ماندن در این واحدها داشته باشند. مربی‌های امریکایی فیلم ویدئویی عملیات نیروهای ویژه امریکا در افغانستان و سایر جاها را به کماندوهای افغان نشان می‌دهند تا آن‌ها را به افزایش توانمندی‌های خود ترغیب کنند.

به اعتقاد مجریان امریکایی این طرح کماندوهای افغان برای انجام عملیات در این کشور به مراتب مناسب‌تر از نیروهای ویژه ارتش امریکا هستند چون زبان بومی را می‌دانند و با فرهنگ بومی آشنا هستند.

با این حال کماندوهای تازه کار باید چیزهای زیادی بیاورند و اشتباهات و ضعف‌های آنان گاه موجبات نگرانی مربی‌های‌شان را فراهم می‌آورد. یکی از مربی‌های امریکایی از این‌که کماندوهای افغان دایما می‌خورند، رعایت کمبود آب را نمی‌کنند و گاه حرکات عجیب و غریبی از خود بروز می‌دهند ابراز شگفتی می‌کند. می‌گوید: بعضی وقت‌ در حالی که فقط 20 بطری آب برای 5 نفر وجود دارد که باید نیاز 4 روز آن‌ها را تامین کند آنان بی‌‌توجه به جیره‌بندی آب می‌نوشند و وقتی ذخیره‌شان به پایان می‌رسد طلب آب می‌کنند. می‌افزاید: آموزش دادن اصول لجستیکی به آنان خیلی سخت و گاه ملال‌آور است.

کماندوها برای جابه‌جایی هوایی، تامین نیازهای تسلیحاتی خود و تخلیه هوایی مجروحان به‌علاوه ارتباطات ماهواره‌ای، اطلاعات و طیف وسیعی از خدمات لجستیکی به آمریکایی‌ها اتکا دارند. مشکل بزرگتر دیگری که وجود دارد نحوه جای دادن این کماندوها در بطن نیروهای ارتش افغانستان است.

منبع: اشپیگل‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها