تازه‌های نشر

روزشمار تحولات ایران‌ در عصر قاجاریه

تالیف و تدوین: غلامحسین زرگری‌نژاد ناشر: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران قطع: رحلی 920 صفحه/ مصور نوبت چاپ: اول 1386 قیمت: 18000 تومان
کد خبر: ۱۶۴۸۳۳

این اثر که جلد نخست از این مجموعه است دوره زمانی ربیع‌الاول 1104 / آبان 1071 (تولد فتحعلی‌خان قاجار جد سلاطین قاجاریه) تا 28 ذی‌حجه 1211 (یک هفته پس از قتل آقامحمدخان قاجار) را شامل می‌شود و در مجلدات بعدی، این تسلسل زمانی تا پایان سلطنت قاجاریه (و عزل احمدشاه) ادامه می‌یابد.

در مقدمه ناشر آمده است: تهیه و تدوین روزشماری منظم از حوادث و وقایع ایران در عصر قاجار، دوره‌ای که در آن، ایران با تحولاتی جدی و اساسی مواجه شد، گامی است بزرگ در زمینه تولید مراجع تحقیقاتی که می‌تواند منجر به تحولی در تاریخ‌نگاری معاصر ایران گردد.

در مقدمه مولف نیز می‌خوانیم: روزشمار تفصیلی تاریخ قاجار به قصد تدوین رخدادهای زمانمند این دوره، آن هم به اتکای منابع اصلی و با تلاشی گسترده و گاه طاقت‌فرسا، حصول به زمان تقریبی حوادث فاقد زمان، اما قابل حصول به حیطه نسبی زمان آنها و طبعا به عنوان گامی اولیه در تاریخ معاصر ایران، شکل گرفت. مجموعه‌ای که گرچه حاوی رخدادهاست و بر ارائه منتظم حوادث استوار شده است، اما بر آن است تا دستمایه‌های نسبتا منتظم و مستندی را برای علاقه‌مندان به مطالعات اساسی تاریخ معاصر ایران و تسهیل حصول به درایت در پرتو روایت فراهم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها