شکست حزب سارکوزی در دور دوم انتخابات فرانسه

رای‌دهندگان فرانسوی با سپردن اداره امور شهرها به نامزدهای چپگرا در دور دوم انتخابات محلی فرانسه ضربه‌ای تنبیهی به نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری این کشور وارد کردند.
کد خبر: ۱۶۴۷۷۸

به گزارش بی‌بی‌سی، سوسیالیست‌ها در انتخابات شهرهای تولوز، کائن، استراسبورگ، امی‌ین، وریم به پیروزی رسیدند و قدرت خود را در شهرهای پاریس و لیون حفظ کردند. اما حزب سارکوزی در رقابتی نزدیک قدرت خود را در مارسی – دومین شهر بزرگ فرانسه – حفظ کرد.

به گفته تحلیلگران احتمال دارد نتایج حاصله، کار دولت سارکوزی را برای ادامه و پیگیری برنامه‌های مورد نظر وی دشوارتر کند.

این انتخابات به منزله آزمونی برای دولت سارکوزی است که ماه مه گذشته به ریاست جمهوری فرانسه انتخاب شد اما امروز محبوبیت او به شدت کاهش یافته است.

به گزارش آسوشیتدپرس در مجموع احزاب چپگرا 7/48 درصد و راستگراها 6/47 درصد آرا را به دست آوردند اما حزب راستگرای حاکم کنترل چند شهر بزرگ را از دست داد که احتمالا ادامه کار سارکوزی را دشوارتر خواهد کرد.

شکست وزیر

زاویه دارکو وزیر آموزش و پرورش سارکوزی با اختلاف صد رای در تلاش برای انتخاب شدن مجدد به شهرداری «پریژو» شکست خورد.

سارکوزی یکشنبه شب در ملاعام حاضر نشد و فرانسوا فیلون نخست‌وزیر او به دفاع از سیاست‌های سارکوزی در یک اعلامیه تلویزیونی پرداخت.

فیلون گفت: «نمی‌توان کشور بزرگی مانند کشور ما را در چند ماه عوض کرد.»

سگولین رویال نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که از سارکوزی شکست خورد نتایج دور دوم انتخابات را «رای به امید» توصیف کرد.

لورن فابیوس، نخست‌وزیر سوسیالیست سابق فرانسه گفت: دولت اگر از تغییر سیاست‌های خود امتناع کند حمایت مردم فرانسه را از دست خواهد داد.

نتیجه انتخابات باعث تقویت موضع برتران دلانو شهردار سوسیالیست پاریس شد و این امید را به وجود آورد که در انتخابات 2012 ریاست جمهوری از طرف سوسیالیست‌ها در برابر خانم رویال – نامزد شود. اگرچه تحلیلگران می‌گویند احتمال پیروزی سوسیالیست‌ها به دلیل اختلافات‌شان ضعیف است و آنها در سه انتخابات ریاست جمهوری پیاپی گذشته شکست خورده‌اند.

خشم رای‌دهندگان

خبرنگار بی‌بی‌سی در پاریس می‌گوید بسیاری از رای‌دهندگان از رای خود برای نشان دادن عدم تایید کار دولت استفاده کرده‌اند.

بسیاری از رای‌دهندگان فرانسوی می‌گویند از این که سارکوزی به وعده خود برای افزایش قدرت خرید آنان عمل نکرده، عصبانی هستند.

سارکوزی از وقتی به قدرت رسیده حقوق بازنشستگی بعضی از کارکنان دولت را کم کرده است.

نسبت بی‌کاری در فرانسه اگرچه به پایین‌ترین حد خود در بیش از دو دهه گذشته رسیده اما با 5/7 درصد همچنان بسیار بالا است و تحلیلگران هشدار می‌دهند اقتصاد فرانسه نشانی از رشد قابل توجه ندارد.

خبرنگاران می‌گویند طلاق سارکوزی از همسرش سه ماه پس از رسیدن به قدرت و ازدواج او با یک خواننده و مانکن – به نام کارلا برونی – بسیاری از رای‌دهندگان را به خشم آورد. آمیزش او با ثروتمندان و افراد خوشگذران سرشناس و ریخت و پاش‌هایش باعث شده به رئیس‌جمهور شکم سیران معروف شود که نسبت به مشکلات دیگران بی‌تفاوت است.

در حال حاضر کمتر از 4 نفر از هر 10 رای‌دهنده فرانسوی عملکرد او را تایید می‌کنند. ژوییه گذشته نسبت تایید او 67 درصد بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها