سخنگوی ‌شورای نگهبان:

73 درصد از داوطلبان انتخابات مجلس ، تایید صلاحیت شده‌اند

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: از مجموع 7هزار و 597 داوطلب ثبت‌نام‌کننده در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، مجموعا تاکنون 5 هزار و 538 نفر یعنی 73 درصد داوطلبان تایید صلاحیت شده اند.
کد خبر: ۱۶۲۲۴۷

به گزارش ایرنا ، کدخدایی روز شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: درمجموع تاکنون صلاحیت 2 هزار و ? 59?نفر از داوطلبان یعنی حدود 27 درصد ثبت نام‌کنندگان مورد تایید قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: این رقم‌ها همچنان در حال تغییر است و تا روز دوشنبه 13 اسفند که اسامی قطعی به وزارت کشور اعلام می‌شود ، احتمال تغییر وجود دارد .

کدخدایی افزود: تاکنون 106 نفر از داوطلبان در خواست جابجایی حوزه انتخابیه خود را مطرح کرده‌اند.

او همچنین گفت: اعضای شورای نگهبان در مهلت‌های رسیدگی در شفیت‌های متفاوت، بر اساس درخواست ملاقات داوطلبان، با کسانی که صلاحیت آنها مورد تایید قرار نگرفته ملاقاتهایی را داشته‌اند .

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: تعدادی زیادی از پرونده‌ها که محل اعتراض واقع شده‌اند از سوی اعضای شورای نگهبان چندین بار ، مورد بازبینی قرارگرفته‌اند تا حقی از داوطلبان ضایع نشود .

کدخدایی ابراز امیدواری کرد با اقدامات شورای نگهبان ، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور در 24 اسفند باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت که شورای نگهبان با نگاه مثبت به بررسی صلاحیت داوطلبان هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخته است.

کدخدایی افزود: شورای نگهبان در این دوره دقت بیشتری به خرج داد و اسناد و مدارک بیشتری را بررسی کرد و آن جا که قانون اجازه می داد به پرونده‌های داوطلبان در جهت مثبت نگاه کرد.

وی در خصوص رایزنی‌ها برای تایید صلاحیت تعدادی داوطلبان گفت: رایزنی‌ها تا آنجا که مطابق قانون بود موثر واقع شد و به موارد خارج از قانون ، ترتیب اثر داده نشد.

کدخدایی تصریح کرد: بررسی‌های مکرر شورای نگهبان و ملاحظه اسناد و مدارک جدید می‌تواند باعث ایجاد نظرات جدید در مورد داوطلبان شود .

وی درباره اعلام اسامی داوطلبان تا پایان ساعات مانده به تبلیغات انتخاباتی در دوره‌های قبلی انتخابات و امکان تکرار آن در این دوره ، اظهارداشت : تا پایان مهلت قانونی هر نظری که درباره داوطلبان وجود داشته باشد اعلام می‌شود تا فرصت تبلیغات از داوطلبان گرفته نشود .

کدخدایی در ادامه در خصوص مصوبه تبلیغات انتخاباتی نیز گفت: وزارت کشور متصدی اعلام این موضع است .

وی در عین حال گفت : در بحث نظارتی در مرحله نهایی اگر محرز شود که تبلیغات نامزدی خلاف قانون بوده است می‌تواند در ابطال آرای او موثر باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص برگزاری دوره دوم انتخابات مجلس گفت: پس از 24 اسفند نتایج آراء باید به تایید برسد ، آرای هر حوزه انتخاباتی که به تایید برسد هیچ مشکلی نخواهد داشت اما اگر در حوزه انتخابیه‌ای نیاز به انتخابات میاندوره‌ای یا دوره دوم باشد، شورای نگهبان اعلام خواهد کرد.

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان پرسید ، آیا منشور اخلاقی انتخابات که از سوی وزارت کشور منتشر شده قرار است احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان را زیر سووال ببرد که وی در پاسخ با رد این موضوع گفت: تاکنون چنین چیزی نشنیده‌ام.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها