قائم مقام وزارت امور خارجه، در تشریح اهداف سفر روز یکشنبه "محمود احمدی نژاد" به بغداد، گفت که هدف سیاسی سفر رییس جمهوری، تحقق ایده "ایجاد مرزهای صلح پایدار میان ایران و عراق است."
کد خبر: ۱۶۲۱۹۶

"علیرضا شیخ عطار"، در گفت وگو با ایرنا در بغداد، با اشاره به تاریخ روابط دو کشور، گفت: همسایگی عراق با ایران، چه در زمان حکومت عثمانی‌ها و چه پس از استقلال این کشور در دهه 30 قرن بیستم میلادی، ویژگی‌های خاص خود را داشته است.

وی با اشاره به وجود نوسانات در روابط با عراق در گذشته، که در یک برهه به جنگ هشت ساله‌ای علیه ایران تبدیل شد، اظهارداشت: به اعتقاد ما، امروز در کنار علائق میان دو ملت، نزدیکی فکری زیادی نیز بین دو کشور وجود دارد.

شیخ عطار، افزود: بنابراین بایستی از این فرصت استفاده کرده و پایه‌های ایجاد مرزهای صلح و دوستی پایدار و دایمی را میان دو کشور بگذاریم.

وی تاکید کرد که تحقق این ایده با توجه به علائق فرهنگی و دینی و تاریخی ملتهای دو کشور که قرن‌ها درکنار یکدیگر زیسته‌اند و زندگی کرده‌اند، امکان پذیر است، اگرچه پیچیدگی‌هایی نیز در روابط دو کشور وجود دارد.

قائم مقام وزارت امور خارجه، یکی از این پیچیدگی‌ها را مداخلات خارجی در امور عراق، بویژه بحث اشغال این کشور ذکر کرد و گفت: اگرچه این بحث تحقق ایده مرزهای دوستی پایدار را دشوار می‌سازد، اما با توجه به درایت رهبران عراق، بهره‌گیری از فنون دیپلماسی و امتیاز علایق دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت، در کنار ایجاد علایق اقتصادی، می‌توانیم به تحقق این ایده نزدیک شویم.

وی، سفر احمدی نژاد را در راستای تحقق این ایده دانست و با توجه به نتایج مذاکرات سه روزه‌اش با مقام‌های عراقی برای آماده‌سازی سفر رییس جمهوری، گفت که نسبت به موفقیت این سفر بسیار خوشبین است.

شیخ عطار، عصر جمعه بغداد را به مقصد تهران ترک کرد، تا نتایج مذاکرات هیات مقدماتی سفر رییس جمهوری را به احمدی نژاد گزارش کند.

معاونان وزارت نیرو، بازرگانی، صنایع، مسوولان نظام بانکی کشور و نیز مسوولان و کارشناسانی از دیگر نهادها و وزارتخانه‌ها، شیخ عطار را در این سفر همراهی کرده و در سه روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای را با همتایان عراقی خود برای هماهنگی‌های مقدماتی و تهیه و تنظیم اسناد توافقات سفر رییس جمهوری ایران به عراق انجام دادند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها