موافقتنامه فعال ساختن مجدد مکانیسم‌های فنی و اجرایی پیش‌بینی شده در عهدنامه 1975 به امضای طرفین ایرانی و عراقی رسید.
کد خبر: ۱۶۰۵۷۲
به گزارش  خبرگزاری فارس، علیرضا جهانگیری ،معاون اداره مرکزی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص جزییات این توافقنامه که بین محمدرضا باقری ،معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و محمدالحاج حمود ،معاون حقوقی و بین‌الملل وزیرخارجه عراق به امضا رسید، با تاکید بر اینکه هیچ مذاکره‌ای میان هیات عراقی و هیات ایرانی در خصوص اصل قرارداد معاهده حسن همجواری و مرز دولتی ایران و عراق انجام نگرفته است، تصریح کرد: این مذاکرات در ارتباط با نحوه اجرایی کردن ترتیبات فنی و اجرایی پیش‌بینی شده در معاهده ذکر شده صورت گرفت. 

او با اشاره به اینکه در این مذاکرات بحث مرز زمینی و مرز رودخانه‌ای اروندرود مورد گفتگو قرار گرفت، اظهار داشت: طرفین بر تشکیل کمیسیونی مختلط جهت تجدید نصب علائم و میله‌های مرزی آسیب‌دیده از دوران جنگ تحمیلی صدام علیه ایران توافق کردند و به منظور همکاری متقابل در مرزهای دو کشور، قرار بر این شد که اسامی مرزبانان دو کشور مبادله شود.

جهانگیری تصریح کرد: در ارتباط با مرز رودخانه‌ای اروندرود نیز طرفین بر انجام عملیات هیدروگرافی مشترک و بررسی‌ موقعیت کشتی‌های غرق شده در اروند رود و نیز راه‌اندازی مجدد دفتر مشترک هماهنگی (CBC) توافق کردند. 

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مورد لایروبی اروندرود نیز مذاکراتی صورت گرفت یا خیر؟ گفت: در مورد لایروبی مذاکراتی انجام نشد چرا که لایروبی بعد از تشکیل CBC صورت خواهد گرفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها