براساس یافتههای دو پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی شیراز که نتایج مطالعاتشان در مجله BMC به چاپ رسیده، مصرف هر چه کمتر نمک
کد خبر: ۱۵۳۷۸۲
به معنای کاهش فشار خون است.
دکتر جواد کجوری در گفتوگویی با خبرگزاری رویتر در این باره خاطر نشان کرد: نتایج مطالعات ما تایید قوی تری برای کاهش میزان نمک در رژیمهای غذایی جهانی برای تمام افرادی است که مبتلا به فشار خون بالا هستند.
کجوری همچنین تاکید کرد که باید مطالعات گسترده تر و جهانی برای ارزیابی تاثیر نمک از رژیم غذایی صورت بگیرد.
نتایج مطالعات دکتر کجوری و دکتر رحیم رحیمی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز نشان میدهد که پرهیز مصرف غذاهای شور و خودداری از افزودن نمک به غذا سادهترین راه برای کاهش فشار خون است. در بررسیهای این محققان آمار قابل توجهی از کاهش فشار خون در افراد تحت مطالعه با همین روش ساده به دست آمده است.
این دو محقق با بررسی 60 نفر با میانگین سنی 49 سال که به مدت شش هفته رژیم غذایی بدون افزودن نمک را دنبال کرده بودند، به این نتایج دست یافتند.
پس از پایان شش هفته این محققان شاهد کاهش قابل توجه سدیم دفع شده در ادرار افرادی که این رژیم را دنبال کرده بودند ، بودند.