به گزارش جامجمآنلاین از رادیو تهران، حمید هیدارن مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت متروی تهران و حومه با تشریح برنامههای پیشروی متروی تهران اظهار کرد: تا پایان سال جاری و در ابتدای سال آینده، شهروندان شاهد افتتاح ورودیهای جدید، بهرهبرداری از چند ایستگاه تازه و آغاز عملیات اجرایی چهار خط جدید مترو خواهند بود که نقش مهمی در توسعه حملونقل عمومی و کاهش آلودگی هوای پایتخت دارد.
وی با تأکید بر اهمیت تسهیل دسترسی شهروندان به ایستگاهها افزود: در ماههای آینده، ۷ ورودی جدید برای ایستگاههای موجود افتتاح میشود. این ورودیها شامل ورودیهای شمالی و شرقی ایستگاه علامه جعفری در خط ۴، ایستگاه میدان امام حسین (ع) در خط ۶، ایستگاههای هلال احمر، ۴۰تن، دولاب، میدان کتاب و ورودی جدید ایستگاه ۱۵ خرداد در خط ۷ است.
به گفته هیدارن، این ورودیها برای ایستگاههایی احداث شدهاند که پیشتر تنها یک ورودی داشتند و با بهرهبرداری از ورودی دوم، دسترسی مسافران به شکل محسوسی بهبود مییابد.
مدیر روابط عمومی شرکت متروی تهران از بهرهبرداری دو ایستگاه جدید تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در نیمه نخست سال آینده، ایستگاه میدان حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در توسعه جنوبی خط ۶ به بهرهبرداری میرسد و مترو به شهرری متصل خواهد شد.
وی ادامه داد: اتصال خط ۶ به ایستگاه میدان ۱۷ شهریور نیز در دستور کار قرار دارد و با تکمیل این بخش، عملاً پرونده احداث خطوط اصلی مترو تا پایان دوره فعلی مدیریت شهری بسته خواهد شد و تمرکز بر پروژههای توسعهای و خطوط جدید قرار میگیرد.
هیدارن با اشاره به آغاز عملیات اجرایی چهار خط جدید متروی تهران تصریح کرد: خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ از جمله پروژههایی هستند که عملیات عمرانی آنها آغاز شده یا بهزودی آغاز میشود. در خط ۸، عملیات اجرایی از چند جبهه کاری تا پایان سال شروع خواهد شد. خط ۱۱ نیز در مرحله عقد قرارداد با پیمانکاران و مشاوران قرار دارد و اجرای آن در همین دوره مدیریت شهری آغاز میشود.
وی افزود: در خط ۹، قرارداد اجرایی فعال شده و تجهیز کارگاهها در حال انجام است و پیشبینی میشود تا پایان سال عملیات فوری حفر تونل این خط آغاز شود. خط ۱۰ نیز که فعالیتهای عمرانی آن مدتی پیش شروع شده، تاکنون حدود ۲ کیلومتر تونل را پشت سر گذاشته است.
مدیر روابط عمومی متروی تهران با اشاره به توسعه کمی شبکه مترو خاطرنشان کرد: در حال حاضر، شبکه متروی تهران با ۱۶۱ ایستگاه فعال و ۳۱۰ کیلومتر مسیر ریلی تونلی در حال بهرهبرداری است که با افتتاح سه ایستگاه باقیمانده خطوط هفتگانه، تعداد ایستگاهها به ۱۶۴ خواهد رسید.
همچنین با تکمیل توسعه خطوط موجود، این عدد به ۱۸۵ ایستگاه افزایش مییابد و پس از بهرهبرداری از خطوط جدید، مجموع ایستگاههای متروی پایتخت به حدود ۳۱۵ ایستگاه خواهد رسید که تقریباً دو برابر ظرفیت فعلی شبکه است.
هیدارن با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه تأمین و نوسازی ناوگان مترو گفت: استفاده از قطار ملی مترو یکی از تحولات مهم سال جاری بوده است. این قطار که حدود ۸۵ درصد آن داخلیسازی شده، اخیراً وارد خطوط ۶ و ۷ شده و تا پایان سال یک رام دیگر از آن نیز تولید خواهد شد.
وی افزود: قرارداد ساخت ۱۳۰ دستگاه واگن ملی در حال اجراست و از سال آینده تولید آن با سرعت بیشتری ادامه مییابد. همچنین قرارداد فاینانس خارجی برای خرید واگن منعقد شده که تعداد آن از ۶۳۰ دستگاه اولیه به ۷۹۱ دستگاه افزایش یافته و ظرفیت تأمین ۱۰۷۱ دستگاه واگن را فراهم میکند.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت متروی تهران و حومه این اقدامات را گامی مؤثر در جبران عقبماندگی انباشته ناوگان دانست و تأکید کرد: توسعه و نوسازی خطوط و ناوگان مترو فرآیندی زمانبر است و باید در سالهای آینده نیز با جدیت ادامه یابد تا کیفیت خدمات حملونقل ریلی زیرزمینی به سطح مطلوب برسد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اصغر شرفی در گفتوگو با جام جم آنلاین:
تینا چهارسوقی امین در گفتوگو با جام جم آنلاین: